Støtter tollnedsettelser for import av rødt kjøtt

NHO Mat og Drikke er ening med statsråd Jon Georg Dale når han ikke vil slutte med tollnedsettelser for import av rødt kjøtt. - Samtidig må Regjeringen intensivere arbeidet med å øke den norske storfeproduksjonen ut fra et klimaperspektiv, sier administrerende direktør i NHO Mat og Drikke, Petter Haas Brubakk.

Etterspørselen etter kjøtt og kjøttprodukter i forbrukermarkedet er større enn norsk storfeproduksjon. NHO Mat og Drikke har over flere år i innspill til jordbruksforhandlingene bedt om at matindustrien må ha tilgang til et tilstrekkelig volum av norske råvarer av riktig kvalitet, og til en konkurransedyktig pris.

- En situasjon med underdekning av kjøtt i det norske markedet er ikke ønskelig og reduserer verdiskapingen i næringen, sier Brubakk.

Norsk storfeproduksjon har et relativt lavere klimaavtrykk enn importert kjøtt ved at produksjonen i hovedsak skjer i kombinasjon med melkeproduksjon og at norske dyr har en spesielt god helsetilstand. Det bør derfor tilrettelegges for en økonomisk utvikling som stimulerer norsk produksjonen av storfe.

- Næringen arbeider kontinuerlig med tiltak for å redusere klimaavtrykket fra norsk kjøttproduksjon, og framover vil dette kunne bli et sentralt konkurransefortrinn for norsk matproduksjon, avslutter Petter Haas Brubakk.