Støtter brystkreftforskning med rosa plast

Norske bønder kan nå bidra til å støtte brystkreftforskning med å kjøpe rosa rundballeplast eller –nett i Felleskjøpets butikker.

Samarbeid med leverandørene

Felleskjøpet Agri har i samarbeid med Trioplast på rundballeplast og Tama på nett valgt å starte en rosa kampanje for å bidra til kreftforskning. Dette må ikke forveksles med Rosa sløyfe-aksjonen, som foregår i oktober hvert år.

– Vi anbefaler som regel våre kunder å bruke hvit plast som er best på å reflektere sollyset. Alle tester – gjort i Sverige – viser at rosa plast har nær samme gode egenskap som den hvite, og noe bedre enn den grønne. I denne saken vil Trioplast og Tama stå for produksjon og levering av plast og nett, mens Felleskjøpet tar seg av salg og overlevering av pengene til Brystkreftforeningen etter at salget er avsluttet, forteller Jan Håvard Kingsrød, produktsjef konservering i Felleskjøpet Agri.

Pengene er altså et bidrag fra tre parter hvor alle bidrar med 10 kroner hver. For hver rull med rundballeplast eller –nett som selges gis totalt 30 kroner til brystkreftforskning.

Håper å skape en «snakkis»

Rosa rundballeplast og –nett vil bli solgt i Felleskjøpets butikker i et begrenset volum.

– Tanken er å spre disse plastrullene eller nettrullene til flest mulig kunder over hele landet. Vi oppfordrer kundene til å kjøpe et mindre antall av rosa plast og komplettere med vanlig hvit eller grønn plast. For å få full effekt av prosjektet anbefaler vi at de rosa rundballene legges godt synlig fra offentlig vei. Slik kan norske bønder bli med og sette ytterligere fokus på kreftbehandling. Når det gjelder rosa nett bør dette brukes hovedsakelig til baller som ikke plastpakkes i etterkant, for eksempel til halm.

Vi håper også at dette kan bli en «snakkis» blant norske bønder som igjen vil gi kreftsaken oppmerksomhet. Husk at dette er en god sak for alle parter i landbruket og ikke minst for bekjempelsen av kreft, påpeker Kingsrød.

Salgsstart tidlig i 2016

Produktene vil bli å finne i sortimentet til Felleskjøpets butikker til salgskampanjen før vårsesongen, altså i god tid før grashøsten starter.

– Rosa rundballeplast ble også vist fram på Agroteknikk og vi fikk mange positive tilbakemeldinger. Mange undret seg over hva dette var, men da de fikk forklart virkeligheten bak prosjekt var det tommel opp. For hver plastrull kan man presse 17-22 rundballer, avhengig av om man legger seks eller åtte lag. Det betyr at en rundballe vil få en ekstrakostnad på ca. 30 øre. Vi har alle råd til å gi en ti-er ekstra og vi håper mange vil støtte dette prosjektet, sier Jan Håvard Kingsrød.

For mer informasjon, vennligst kontakt:

Jan Håvar Kingsrød, produktsjef konservering, tlf. 905 98 335
Hanne Lauritzen, kommunikasjonssjef PR, tlf. 934 91 107
Cato Fagermoen, kommunikasjonsrådgiver, tlf. 986 40 445

Felleskjøpet har en omsetning på 12,1 milliarder og 2500 ansatte. Felleskjøpet er den viktigste leverandøren av driftsmidler til norsk landbruk og har i ca. 100 butikker rettet mot bønder og forbrukere. Felleskjøpets virksomhet omfatter også eiendomsdrift, brød og bakevarer, samt utstyr til park, anlegg og kjæledyr. Felleskjøpet er et samvirke eid av 44 000 bønder. Felleskjøpet er markedsregulator for korn, og innkjøps- og salgssamvirke for medlemmene. I tillegg arbeider selskapet for å bedre bondens rammevilkår. Felleskjøpets hovedmål er å bidra til å styrke medlemmenes økonomi på kort og lang sikt.