Støtte til sykepleierne

De streikende sykepleierne fikk mye støtte fra deltagerne på vei inn i årets representantskapsmøte i Kreftforeningen. — Mange er overrasket over at dette kunne skje akkurat i Kreftforeningen, sier forbundsleder Eli Gunhild By i NSF.

Bent Høie og Eli Gunhild By

Med trommekorpset i spissen tok de streikende imot medlemmene som ankom møtet som også markerte verdens tobakksfrie dag. Helseminister Bent Høie var hovedgjest og tok seg også tid til å høre på hva streikegeneral Eli Gunhild By hadde å si om bakgrunnen for konflikten.
— Streiken er en konsekvens av at generalsekretær Anne Lise Ryel ikke står ved tidligere løfter til oss om at overgangen til NHO Abelia ikke skulle ha negative konsekvenser for sykepleiernes lønns- og avtalevilkår.

— Vi har erfart at løfter er glemt rundt neste sving. Det er selvfølgelig trist at man ikke kan stole på lovnader. Samtidig ville det være naivt av oss å inngå avtaler basert på arbeidsgivers velvilje, sier By.

Lokal tillitsvalgt Jannicke Rabben er glad for all støtten de får i denne situasjonen.
— Det er ikke en situasjon vi er glade for å stå i, men det varmer å se den støtten vi får både fra kolleger og publikum over hele landet. Det er stor kampvilje hos oss i en så viktig sak, sier Rabben.

Les mer om streiken her:

Tore Bollingmo
Tlf : 92 84 01 77

Bent Høie og Eli Gunhild By

Eldre i Oslo blir prioritert i kommunens budsjettforslag27.9.2017 14:58Pressemelding

I forslag til neste års budsjett i Oslo foreslås det en økning i antall årsverk i hjemmetjenesten og i sykehjemmene. - Jeg forventer at dette vil føre til økt antall sykepleierstillinger både i sykehjemmene og i hjemmetjenestene, sier Line Orlund, fylkesleder i Norsk sykepleierforbund i Oslo (NSF Oslo). Orlund sier videre at endelig får tjenestene til de eldre et kompetanseløft som forbundet har etterlyst i flere år.