Støtte til sivilsamfunn viktigere enn noensinne i Colombia

Med Ivan Duque som president i Colombia vil situasjonen bli enda tøffere for folkelige organisasjoner i landet, mener Norsk Folkehjelps partnerorganisasjoner. Organisasjonene frykter at kritiske stemmer vil bli undertrykt, og at drap på og forfølgelse av sosiale ledere vil intensiveres.

Konservative Ivan Duque vant presidentvalget søndag mot venstrekandidaten Gustavo Petro.

– Vi er bekymret for at valgresultatet vil føre til ytterligere aggresjon mot venstresiden i Colombia generelt, men spesielt mot organisasjoner som representerer marginaliserte grupper. De kommer til å trenge vår oppmerksomhet, støtte og solidaritet i tiden som kommer, sier Henriette Westhrin, generalsekretær i Norsk Folkehjelp.

Det har lenge vært svært farlig for organisasjoner og enkeltpersoner i Colombia å kritisere makthaverne og kjempe mot selskaper som legger beslag på naturressurser. Sosiale ledere blir regelmessig fengslet, forfulgt eller angrepet, og bare i 2017 ble 174 ledere drept. De fleste drapene utføres av paramilitære grupper eller leiemordere. Drapene blir sjelden etterforsket, og myndighetene anerkjenner ikke at drapene er systematiske.

Norsk Folkehjelp samarbeider med lokale organisasjoner som representerer de gruppene som er hardest rammet av konflikten i landet: Urfolk, afro-colombianere og småbønder.

­– Samtlige av våre samarbeidspartnere opplever å få ledere og medlemmer drept, truet, stigmatisert og anklagd for vilkårlige forbrytelser. Vi frykter at Duque vil stramme grepet enda hardere, sier Westhrin.

Angrep på og begrensning av sivilsamfunnets frihet er en trend som gjør seg gjeldende i en rekke land verden over, og som har intensivert det siste tiåret.

– Muligheten til å si sin mening, være uenig i makthaveres beslutninger eller være aktiv i organisasjoner blir begrenset. Det blir stadig farligere å ta plass i samfunnet og kjempe for rettighetene til marginaliserte grupper. Dette ser vi i mange av landene Norsk Folkehjelp jobber i, og det gir stor grunn til bekymring, sier Westhrin.

Det er viktig at norske myndigheter opprettholder presset på colombianske myndigheter om at drapene på sosiale ledere skal etterforskes. De folkelige organisasjonene i Colombia er uvurderlige partnere i implementeringen av fredsavtalen og en fredelig utvikling landet.

Les mer om Norsk Folkehjelps arbeid i Colombia.

Henriette Killi WesthrinGeneralsekretær

Norsk Folkehjelp om Libya-rapporten: Manglende oversikt over de langsiktige konsekvensene av spredning av håndvåpen og eksplosiver etter bombingen i Libya13.9.2018 13:47Pressemelding

Norsk Folkehjelp mener det er beklagelig at Libya-utvalget har avgrenset rapporten og ikke sett på de langsiktige konsekvensen for Libya og Nord-Afrika/Midt-Østen-regionen. Rapporten drøfter heller ikke hva Norge burde ha gjort i etterkant, og hvilket ansvar som burde fulgt med da man valgte å delta i krigen.