Stortingets utenriks- og forsvarskomité besøker Moskva 31. mai–1. juni 2018

Det blir mulighet for pressemøte torsdag 31. mai kl. 17.45 på ambassaden i Moskva.

Formålet med reisen er å ha samtaler med utenrikskomiteen i det russiske Føderasjonsrådet.

Komiteen, under ledelse av Anniken Huitfeldt, besøker Moskva for å ha samtaler med leder av utenrikskomiteen i Føderasjonsrådet, Konstantin Kosatsjov.

Kosatsjov gjestet Oslo i juni 2016 med en delegasjon og møtte utenriks- og forsvarskomiteen. Besøket til Moskva er et gjenbesøk og en videreføring av den parlamentariske dialogen. I tillegg legges det opp til møte med viseutenriksminister Aleksander Grusjko samt representanter for det russiske sivile samfunnet.

Temaer for samtalene vil være bilaterale spørsmål, herunder samarbeid i nordområdene, samt aktuelle internasjonale spørsmål, herunder utviklingen i Ukraina og i Midtøsten-regionen, sikkerhetspolitikk og demokratiutvikling.

Komitésekretær Dag Stangnes (23 31 35 13/412 74 984) eller Rune Skjerve (23 31 30 60/412 74 534) kan gi ytterligere informasjon om programmet og formidle kontakt til komiteens medlemmer.