Stortingets arktiske delegasjon besøker Svalbard 5.–8. mars 2018

Svalbard er av stor betydning for Norge og en sentral del av våre nordområder. Derfor legger Stortingets delegasjon for arktisk parlamentarisk samarbeid sin første reise til Svalbard.

– Svalbard står overfor store omstillinger og endringer i de neste årene som vil få betydelige konsekvenser for et lite samfunn. Det er viktig at vi i Stortinget møter og snakker direkte med folk slik at vi får en best mulig forståelse av situasjonen, sier delegasjonsleder Eirik Sivertsen.

I Longyearbyen skal delegasjonen møte Sysselmannen, representanter for Longyearbyens lokalstyre, representanter for næringslivet, SvalSat og Universitetssenteret på Svalbard (UNIS). Under oppholdet skal delegasjonen i tillegg besøke Ny-Ålesund, møte russiske representanter i Barentsburg og besøke Svea for å få en status for avviklingen av gruvedriften og det forestående oppryddingsarbeidet.

Delegasjonen består av delegasjonsleder Eirik Sivertsen (A), nestleder Margunn Ebbesen (H), Svein Harberg (H), Else-May Botten (A), Bengt Rune Strifeldt (FrP), og Willfred Nordlund (Sp).

Les mer om Stortingets delegasjon for arktisk parlamentarisk samarbeid.

For mer informasjon, kontakt delegasjonsleder Sivertsen på e-post: eirik.sivertsen@stortinget.no eller telefon: 926 50 695.

Følg saker fra Stortinget

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Stortinget på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Stortinget