Stortinget svikter pelsdyrene

I dag ble det avgjort i Stortinget at pelsdyroppdrettet i Norge skal fortsette. Regjeringens forslag om et forbud mot gruppebur er videreført, med et unntak for bønder som deltar i et såkalt "dyrevelferdsprogram". – Kunnskapsløs og uansvarlig utvanning av regjeringens forslag, sier kommunikasjonsleder i Dyrevernalliansen, Live Kleveland, som likevel konstaterer at stadig flere tar til orde for avvikling.
I dag ble det avgjort i Stortinget at pelsdyroppdrettet i Norge skal fortsette. Foto: Iselin Linstad Hauge, Dyrevernalliansen

Det var partiene Høyre, Frp, Senterpartiet og Krf som sikret en videreføring av pelsdyroppdrettet. Gruppebur tillates for bønder som deltar i et såkalt "dyrevelferdsprogram", foreslått av Bondelaget.

Dyrevernalliansen vil på det sterkeste ta avstand fra denne løsningen.

– Dette er et elendig kompromiss, og et totalhavari for regjeringens forslag. Det vil i praksis medføre at næringen fortsetter som før, sier Kleveland.

Gruppehold av mink må forbys

Gruppehold av mink ble presentert som løsningen i 2011, for at minken skulle ha det bedre. Det fungerte ikke. I november foreslo regjeringen derfor at gruppehold bør forbys. I dag stemte partiene i praksis mot sin egen regjering.

– Det er under enhver kritikk for et politisk parti å hoppe bukk over opinionen og faglige råd, slik som Høyre, Frp, Senterpartiet og Krf nå gjør. Vi oppfordrer alle dyrevenner i Norge til å merke seg dette, og ved neste valg gi din stemme til noen som tar dyrenes sak på alvor, sier Kleveland.

Lønnsomt å avvikle

Stortingsmeldingen som kom i november, fastslår at det er både juridisk og praktisk mulig å avvikle pelsdyrnæringen. Menon Economics, som har beregnet ulike scenarier for Landbruks- og matdepartementet, konstaterer at det kan lønne seg samfunnsøkonomisk å avvikle pelsnæringen.

Med en avviklingstid på ti år, som er realistisk, vil en styrt avvikling utgjøre 21 millioner kroner per år. Dette er mindre enn den årlige statsstøtten som pelsnæringen fortsatt får utbetalt i form av skattefradrag og tilskudd til ferie.

– Dessverre var det ikke flertall for avvikling denne gangen, men vi nærmer oss målet. Vi har også merket oss at landbruksorganisasjonene har startet å diskutere avvikling. Det er bra at de begynner å innse hvor dette bærer, sier Kleveland.

Kampen er ikke over

Kleveland håper på ny regjering til neste år, og presiserer at Dyrevernalliansen kommer til å intensivere arbeidet og ta opp pelssaken igjen.

– Vi merker et stemningsskifte på Stortinget, og stadig flere stortingspolitikere støtter en avvikling, også blant de som er fra partier som støtter næringen. Denne saken er kun avgjort frem til neste høst.

Dyrevernalliansen vil samtidig gå ut med en advarsel til unge mennesker som vurderer å starte med pelsdyroppdrett.

– Dette er en risikabel og uetisk næring, og ikke noe vi anbefaler å satse konfirmasjonspengene på, avslutter Kleveland.

Kaja Efskind, portrett: https://www.flickr.com/photos/dyrevern/14765536825/
Live Kleveland, portrett: https://www.flickr.com/photos/dyrevern/12949868263/

Informasjonsrådgiver Kaja Efskind, M: 986.13.340
Informasjonsleder Live Kleveland, M: 906.85.738

Dyrevernalliansen ble grunnlagt i 2001 og er en nasjonal organisasjon for dyrevern i Norge. Dyrevernalliansen hjelper dyrene som trenger det aller mest, i intensivt landbruk, fiskeoppdrett, pelsindustrien og dyreforsøk.