Stortinget kan redde småbryggerier

- Svært gledelig! Et forslag som kan redde et hundretalls arbeidsplasser og skape mange nye. Slik reagerer Petter Nome, direktør i Bryggeri- og Drikkevareforeningen på at Finansdepartementet i dag har bedt Skattedirektoratet utrede lavere alkoholavgifter for småskalabryggerier.

Forslaget gjelder øl i butikkstyrke og kan komme til å omfatte bryggerier som produserer under en halv million liter øl i året.

- Det er mye mer kostbart å brygge øl i liten skala enn i stor, sier Nome – Dyrere råvarer, mer manuelt arbeid og kostbar distribusjon. Derfor blir også ølet mye dyrere.

Statistikk fra Bryggeri- og Drikkevareforeningen viser at over 120 nye småbryggeriene nå brygger vel fire prosent av alt ølet vi drikke i Norge. Samtidig står de for 24 prosent av årsverkene i bryggerinæringen.

- Vi har vært vitne til en utrolig næringsutvikling i et hundretalls kommuner fra Lindesnes i sør til Longyearbyen i nord, sier Nome. – Mange av de lokale bryggeriene har også blitt viktige samarbeidspartnere for turistnæringen og lokale matprodusenter.

Direktøren i Bryggeri- og Drikkevareforeningen understreker samtidig at mange av disse arbeidsplassene henger i en tynn tråd:

- Bryggerne tar ut lite lønn og i tillegg til de betalte årsverkene har vi beregnet at det legges ned over hundre ubetalte årsverk i bryggeriene hvert år. Eierne selv, sammen med slekt og venner, jobber ofte gratis i håp om at det en dag skal bli lønnsomt.

Hvis noen håper eller frykter at lavere alkoholavgifter for småbryggerier vil føre til billig øl, har Nome klar beskjed: - Dette ølet er ofte dobbelt så dyrt som ”vanlig” øl og slik vil det fortsatt være. Lavere avgifter vil bli investert i arbeidskraft eller driftsmidler.

Finansdepartementet tar sikte på å sende forslaget ut på høring i løpet av høsten slik at lavere avgifter kan innarbeides i statsbudsjettet for 2018. Skattedirektoratet er bedt om å ta utgangspunkt i et forslag fra Bryggeri- og Drikkevareforeningen (vedlagt). Petter Nome regner med støtte fra samtlige partier på Stortinget