Stortinget fikk sløseripris

Kritiserte prosjekter i Østfold, Oslo, Bergen og Telemark måtte se seg slått da leserne bestemte hvilket prosjekt som fortjente Sløseriprisen.

Høsten 2015 har Skattebetalerforeningen og Nettavisen satt fokus på offentlig forvalting av våre skattepenger gjennom å finne eksempler på offentlig sløsing. En jury valgte ut fem kandidater til Sløseriprisen, som Nettavisens lesere stemte over.

Og vinneren ble...

Vinneren er nå kåret, og det ble Stortinget som stakk av med seieren.

Årsaken er oppussingen av Stortinget til 1,45 milliarder kroner, med en foreløpig budsjettsprekk på 300 millioner kroner. Oppussingen inkluderer bygging av en 250 meter lang tunnel og postmottak under sentrumsgatene i Oslo, og byggeprosjektet medfører stengte sentrumsgater i byggeperioden. En av årsakene til den høye prisen er at Stortinget vil bevare den gamle fasaden fremfor å bygge en ny kopi.

- Jeg tror både prislappen og forsøkene på hemmelighold fra Stortingets side har vært avgjørende for at dette prosjektet til slutt vant Sløseriprisen, sier Karine Ugland Virik, administrerende direktør i Skattebetalerforeningen.

Juryen besto av Mathilde Fasting i tankesmia Civita, direktør Karine Ugland Virik i Skattebetalerforeningen , ansvarlig redaktør Gunnar Stavrum i Nettavisen, Hallgeir Kvadsheim fra Luksusfellen og Marte Gerhardsen i Tankesmien Agenda.

De øvrige kandidatene

Kandidatene som Nettavisens lesere stemte over, var:

• Stortingets milliardoppussing
  • Bergens kloakk-budsjett, som røyk med 1,7 milliarder
  • Solbergtårnet - Norges dyreste rasteplass?
  • First House-saken i Telemark
  • Bygging av nye Deichmanske bibliotek i Oslo

Skattebetalerforeningen er en selvfinansiert interesseorganisasjon med visjon om å gjøre din skattehverdag enklere. Foreningen ble stiftet i 1952, er partipolitisk nøytral, og har hjulpet og veiledet en lang rekke skattytere i 60 år. Vi har om lag 15.000 medlemmer – så vel privatpersoner som næringsdrivende og bedrifter. Les mer på www.skatt.no