Stort underskudd på elbiler

Nå kommer elbilene med god plass og lang rekkevidde. Det er bare én hake: Ventelistene er på opptil to år. NAF mener bilimportørene må tøffe seg opp.
Norske bilimportører framstår handlingslammede som ikke greier å sørge for nok biler til å dekke elbiletterspørselen i Norge. (Foto: NAF)

- Står du ikke på en av ventelistene kan du se langt etter familie-elbilen på en stund. Bilimportørene greier rett og slett ikke å levere nok biler. Flere av de nye modellene som kommer denne høsten går det ikke an å bestille i dag. Når de åpnes for salg igjen er uvisst. Dette vil vare i to til tre år, om ikke noe endrer seg.

Det sier Camilla Ryste, kommunikasjonssjef i NAF. Hun mener at situasjonen minner om 50-tallets rasjonering av biler, og at problemet er bilimportørene.

- Norske bilimportører framstår handlingslammede som ikke greier å sørge for nok biler til å dekke elbiletterspørselen i Norge. Enten har de undervurdert veksten i markedet, eller så har de ikke vært tøffe nok i forhandlingene med de europeiske produsentene. Begge deler er like uakseptable, sier Ryste.

- Ventelister på opptil to år må bli historie. Nå ser vi at man kan videreselge en Hyundai Kona for 100 000 kroner mer enn man betalte for den ny. Dette er et tegn på at noe ikke virker, fortsetter hun.

NAF mener politikerne må forstå hva som er i ferd med å skje. Politikerne har vedtatt at i 2025 skal alle nye biler være nullutslipp.

- Vi fjerner oss fra dette målet måned for måned, fordi markedet ikke leverer godt nok. I fjor lå vi foran skjema, men i år øker avstanden til 2025-målet med 1300 elbiler hver måned. Til tross for tidenes elbil-salg i Norge, ligger vi så langt i år 10 000 elbiler etter skjema for å nå målet i 2025 – eller om lag en tredel av ventelisten, sier hun.

FAKTA OM 2025-MÅLET

I 2025 skal alle nye biler som selges være nullutslippsbiler. I praksis betyr dette hydrogenbiler eller elbiler.

Transportøkonomisk institutt (TØI) har beregnet hvor mange nye elbiler som må selges hvert år for å nå målet. I 2018 må det selges 66 000 elbiler, eller om lag 5 500 hver måned. Foreløpig ligger vi an til å selge rundt 50 000 biler i 2018, eller rundt 4 200 per måned.

FAKTA OM VENTELISTER

• Jaguar i-Pace: ca 1750 personer står på venteliste, og det er disse som får bilene sine først. 1500 biler er bekreftet til Norge i løpet av 2018 og 2019. Når det åpnes for salg igjen er ikke kjent.
  • Hyundai Kona electric: ca 7000 personer står på venteliste, og disse får utlevert bil i perioden august 2018 frem til 2020. Da åpnes det (trolig) for salg igjen.
  • Audi e-tron quattro: ca 5000 personer står på venteliste. Bilen leveres ut i perioden januar 2019 og utover. Audi lover rask utlevering, men sier ikke noe om hvor mange biler de tildeles fra fabrikken eller når det åpnes for salg igjen.
  • Kia Niro electric: ca 2500 personer på venteliste. Ingen konkrete uttalelser om antall biler som kommer til Norge utover at de leveres fra begynnelsen av 2019. Ukjent når det åpnes for salg igjen.
  • Tesla Model 3: Lover utlevering fra begynnelsen av 2019. Utover det er det lite info fra produsenten om hvor mange biler eller når det åpnes for vanlig salg.
  • Mercedes EQC electric: kommer ikke på markedet før mot slutten av 2019. Da også med levering til de som står på venteliste. Per i dag er det 2000 stykker.