Stort behov for høyere yrkesfaglig utdanning

I dag ble NHOs kompetansebarometer lagt frem. NHOs bedrifter sier at de opplever en økende andel udekket kompetanse, og det er særlig mangel på fagarbeidere og fagskolekandidater. I alt 3424 bedrifter, eller 53 prosent oppgir å ha behov for personer med høyere yrkesfag utdanning.

– Nasjonalt fagskoleråd er bekymret for at NHOs kompetansebarometer viser et stadig økende udekket behov for kandidater med fagskoleutdanning. Det svekker verdiskapingen og vi taper konkurransekraft, sier Arvid Ellingsen, leder i Nasjonalt Fagskoleråd.

– Nasjonalt Fagskoleråd vil særlig jobbe videre med en kraftig opptrapping av antall studieplasser på fagskolene, fullfinansiering av studieplassene og plassering av høyere yrkesfaglig utdanning på nivå 6 i Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk, sier Arvid Ellingsen. Dette vil bidra til at statusen på utdanningen heves både for de som tar utdanningen og for arbeidsgivere som skal ansette dem.

For flere spørsmål:

Arvid Ellingsen, leder i Nasjonalt Fagskoleråd
Arvid.ellingsen@lo.no

Kompetanse Norge er sekretariat for Nasjonalt fagskoleråd.

Nasjonalt fagskoleråd (Fagskolerådet, FR) er et rådgivende organ oppnevnt av Kunnskapsdepartementet.