Storslått ny dokumentarserie med Will Smith drar til Norge

Will Smith leder den spektakulære nye dokumentarserien fra National Geographic der kloden vår presenteres gjennom åtte astronauters unike perspektiv. «One Strange Rock» har premiere på National Geographic søndag 25. mars klokken 20.00.
Reineier Isak Mathis Triumf er blant dem som er med å fortelle historien om kloden vår i «One Strange Rock». Foto: National Geographic.

«Historien om jorden, fortalt av de som forlot den.»

Slik presenteres «One Strange Rock», den nye store naturdokumentarserien til National Geographic. Programleder er Will Smith, men mye av vitenskapen i serien formidles gjennom åtte astronauter som har sett kloden vår fra verdensrommet.

Bak kamera finner vi den prisvinnende regissøren Darren Aronofsky («Requiem for a dream», «Mother!» og «Black Swan») som kombinerer sin særegne visuelle stil med spektakulære bilder fra verdensrommet og 45 land fordelt på seks kontinenter.

– I «One Strange Rock» skaper vi en visuell bibel ved å blande alt fra astronomi, antropologi, biologi, kjemi og fysikk for å presentere Jorden som en utrolig myriade av systemer, sier Aronofsky.

Besøker Norge i to episoder

Og når noen av verdens mest fascinerende steder skal vises fram er også Norge med.

– Skaperne av «One Strange Rock» drar til noen av verdens mest eksotiske og fantastiske steder. Og da er det gøy at både Svalbard og Kautokeino hører hjemme i dette selskapet - bildene herfra vil imponere publikum både i og utenfor Norge, sier Anders Borge, norgessjef i Fox Networks Group.

Bildene fra Svalbard får du se allerede i første episode, mens opptakene fra Kautokeino kommer i episode åtte.

I Kautokeino får vi se nydelige bilder av arktisk vinter og vi får bli med reindriftseieren Isak Mathis Triumf på reinflytting, mens han forteller om hvor viktig reinmosen er for livet nord for Den arktiske sirkelen.

– Reinmose er viktigere for meg enn gull og sølv, sier han i serien.

– Uten den ville det ikke vært noen rein, og det ville ikke vært noen meg.

En naturserie som går sine egne veier

Nydelige bilder, engasjerende historiefortelling og overraskende innsikt gjør dette til en serie som trolig vil bli møtt med bred interesse her til lands.

– Vi har sett serier som «Blue Planet» og «Planet Earth» ha stor suksess de siste årene. Selv om «One Strange Rock» deler ambisjonen om storslått historiefortelling, er dette en annen type serie som går sine helt egne veier, sier Anders Borge.

Ved å forankre historien om Jorden i åtte astronauters svært spesielle perspektiv, sørger «One Strange Rock» for å gi en fortelling om hjemplaneten vår du garantert aldri har sett før.

Astronautene selv mener «One Strange Rock» lykkes godt i å gjengi opplevelsen av å befinne seg frakoblet fra hjemplaneten. Nicole Stott beskriver sitt første minne av jorden sett fra rommet som «et glødende, slående, overveldende vakkert sted, med alle disse fargene vi kjenner som jorden, men giret opp på et nivå jeg aldri hadde kunne forestilt ».

– Det er noe av det jeg elsker ved episodene av «One Strange Rock» – hvordan fargene og essensen av det hele dras ut på en måte jeg aldri har har sett før, forteller Stott.

«One Strange Rock» har premiere på National Geographic søndag 25. mars klokken 20.00. Ta kontakt hvis du ønsker å se serien eller ønsker flere bilder.

Last ned bilde
Filmskaper Darren Aronofsky har satt sitt preg på det visuelle i «One Strange Rock». Foto: National Geographic
Last ned bilde
Bilder fra Svalbard dukker opp allerede i første episode av «One Strange Rock». Foto: National Geographic
Last ned bilde
Chris Hadfield er blant de få som har sett kloden fra verdensrommet. Han har en viktig rolle i «One Strange Rock». Foto: National Geographic
Programleder Will Smith. Foto: National Geographic
«One Strange Rock» er et visuelt fyrverkeri. Foto: National Geographic
Last ned bilde
– Jorden er en utrolig myriade av systemer, sier serieskaper Darren Aronofsky.