Stiftelsen Norsk MatStiftelsen Norsk Mat

Storslått feiring av økologisk lokalmatprodusent

- For en bitteliten bedrift som oss er det stort å få tildelt Spesialitet-merket. Vi føler vi er på landslaget av lokalmatprodusenter. Men uten de som produserer råvaren og de som er med oss på laget, hadde vi ikke klart det, sa en stolt Kristoffer Evang fra Ask Gård da han mottok hedersbeviset Spesialitet.
Fra venstre: adm.dir i Matmerk Nina Sundqvist, Kristoffer og Anne Marte Evang fra Ask Gård, og landbruks- og matminister Jon Georg Dale.

Ask Gård ble hedret med brask og bram da de ble tildelt Spesialitet-merket av landbruks- og matminister Jon Georg Dale for spekepølsene SLEGGE og PASSE.

- Ask Gård er en ung bedrift, og det er utrolig imponerende å se dere høste internasjonal og nasjonal anerkjennelse. Det sier mye om den fenomenale kunnskapen dere besitter, sa landbruks- og matminister Jon Georg Dale under utdelingen.

Økologiske smaksbomber

SLEGGE og PASSE er italienskinspirerte salamipølser laget av førsteklasses norske økologiske råvarer. Fagjuryen omtaler salamipølsene som produkter av toppklasse produsert av dedikerte folk i alle ledd. PASSE blir beskrevet som elegant på smak med pepper og fennikel, mens SLEGGE har en sterkere smak med varme kryddertoner. Kjøttet kommer blant annet fra Åmot Gård der bonde Heinrich Jung driver økologisk griseproduksjon av rasen Duroc – avlet opp helt uten bruk av soya i foret.

En milepæl

Ask Gård ble med dette den Spesialitet-produsent nummer 100 i rekken. De 100 lokalmatprodusentene med produkter som oppfyller kravene for Spesialitet-merket, strekker seg fra Tufjord helt nord i Finnmark, til Kristiansand i sør.

- Dette sier noe om lokalmatutviklingen i landet. Ikke bare vokser matmangefoldet, men profesjonaliteten blant aktørene øker sterkt, sa Dale.

Tildelt av uavhengig fagjury
Spesialitet garanterer deg en unik smaksopplevelse. Hvilke mat- og drikkevarer som kommer gjennom nåløyet bestemmes av en uavhengig fagjury ledet av fylkesmann Lars Sponheim. Fagjuryen vurderer grundig kvalitet, smak, oppskrift og historie før de tildeler Spesialitet.

Marit StrandFagsjef

Marit har ansvaret for merkeordningen Spesialitet. Hun har ansvaret for søknadsbehandling og godkjenningsprosessen sammen med fagjuryen.

Tel:+ 47 926 14 992marit.strand@matmerk.no

Salamipølsa PASSE