Større mening gir høyere lønnsomhet

En undersøkelse fra designbyrået Mission viser at selskapene som har definert et tydelig formål også tjener mest penger. Men kun én av tre norske selskaper vet i dag hvorfor de eksisterer.

Mission har undersøkt Norges 100 største selskaper og merkevarers verdier, retning og formål. Rapporten Mission Purpose Report 2017 viser en klar sammenheng mellom definert formål og lønnsomhet.

– Selskapene med et tydelig formål har 41,8 prosent større lønnsomhet enn de som ikke har det. Klare budskap om hva selskapet ønsker å oppnå i en større kontekst virker tiltrekkende på kunder og investorer, samtidig som det skapet stolthet og motivasjon blant de ansatte.

Annweiler trekker frem Hydro, Nordic Choice Hotels, Yara, EVRY og Hurtigruten som gode eksempler.

– Disse selskapene har definert formål som er overbevisende, ambisiøse og holdningsskapende samtidig som de er troverdige. De viser integritet gjennom et ønske om forbedring, samt en sunn respekt for både mennesker og det å tjene penger. Kort sagt, de vet hvorfor de eksisterer og handler deretter, sier Annweiler.

Om rapporten «Mission Purpose Report 2017»:
De finansielle dataene ble samlet inn fra Brønnøysundregisteret i februar 2017. I mars og april ble mer enn hundre merkevarer studert gjennom årsrapporter og nettsider for å finne ut hvordan de kommuniserer det de står for, hvordan de skiller seg fra andre selskaper og om det er noen sammenheng mellom hva de sier og suksessen de opplever.

Om Mission
Designbyrået Mission jobber med å utvikle suksessrike merkevarer for norske og nordiske bedrifter. Som strategiske rådgivere og designere har Mission siden 2001 jobbet med å tydeliggjøre merkevarens formål for kunder som EVRY, Reitan Convenience, BAMA Storkjøkken og Eika Gruppen. www.mission.no

Bård Annweiler - Tlf: +47 2410 3500 - bard@mission.no

Om WergelandApenes