If Skadeforsikring

Stormen gjorde skade for millioner

Ødeleggelsene ble større og flere enn først antatt etter uværet i Nord-Norge sist helg.

Både privat eiendom og bedrifter ble rammet av til dels store skader da stormen herjet i Nord-Norge sist helg. Bildet er fra Bodø lørdag. (Foto: If)

Antallet skademeldinger har økt på de siste dagene, bekrefter informasjonssjef Sigmund Clementz i forsikringsselskapet If. Flere av skadene er store.

- På privat eiendom har vi i If nå registrert rundt 120 uværsskader. På mandag var tallet drøyt 70. Det er mange småskader, som takplater som har blåst av, men vi har også naust og småbygninger i sjøkanten som har blitt mer eller mindre ødelagt i stormkastene. Det er også meldt skader på rundt 15 fritidsbåter til oss, sier Clementz.

Gjennomsnittlig skade på private bygninger ligger på 30 000-40 000 kroner.

- Hos private har vi dermed registert skader for mellom 3,5 og 5 millioner kroner, sier Clementz.

Mange bedrifter merket også stormen godt:

Til forsikringsselskapet If er det nå meldt inn 41 skader på nærings-, fiskeri- og landbruksbygg i tilknytning til uværet i Nordland og Troms sist helg. To av skadene ligger på rundt én million kroner hver, mens elleve av skadene ligger mellom 300 000 og 500 000 kroner. De øvrige venter If at ligger under 250 000 kroner.

- Det er foreløpig for tidlig å fastslå skadeomfanget veldig eksakt, og anslagene vil erfaringsmessig endre seg etterhvert som vi får bedre overblikk over hver enkelt skade. Men vi vet at mange bedrifter og landbruksbygg har fått betydelige takskader, og hos en del har det blitt vannskader, sier informasjonssjef Sigmund Clementz i If.

- Driver du bedrift, eller med fiske eller landbruk, er selve de fysiske skadene én ting, en annen er at de innvirker på driften din i lang tid. Det glemmer ofte folk, og for enkelte kan dét nesten være mer dramatisk enn selve den fysiske skaden som oppstår der og da, sier han.

Informasjonssjef Sigmund Clementz i forsikringsselskapet If. (Foto: If)

Om If Skadeforsikring

If Skadeforsikring

If forsikrer alt som betyr noe i livet: mennesker, dyr, boliger, biler og mye mer. Vi hjelper også bedrifter slik at de kan fungere som normalt selv om de skulle få en skade. Takket være våre 6 800 dyktige medarbeidere kan 3,7 millioner kunder i Norden og Baltikum føle seg trygge på at de vil få den hjelpen de trenger - hvis noe skulle skje.

Følg saker fra If Skadeforsikring

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra If Skadeforsikring på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra If Skadeforsikring