Storkontrakt til HS Hansen

Fasadeentreprenøren HSHansen har underskrevet en kontrakt på «BUS II – Barne- og ungdomssjukehuset Haukeland, Bergen, trinn 2». Kontrakten er på ca. 160 millioner kroner og monteringen starter opp på byggeplassen i april 2019.

Illustrasjon, KHR Architecture

Det nye sykehusanlegget i Bergen er et samlet senter for barn, unge og fødende pasienter. Sykehuset tilbyr rammer hvor et omsorgsfullt og dyktig personale kan ta seg av de forskjellige pasientgruppene.
Byggherren bak prosjektet er Helse Bergen, de rådgivende ingeniørene er Rambøll og arkitektene er KHR Architecture. HSHansens’ kunde er den store lokale entreprenør LAB AS.

Det har vært et mål å tilpasse bygningen i landskapet og å lage fasader som er tiltalende sett fra byen. HSHansen utfører fasadene med sitt Hansen UnitAl-konsept.

– Vi viser igjen at UnitAl-konseptet vårt er attraktivt til denne typen oppgaver fordi det nettopp er så fleksibelt, at det aldri går ut over det arkitektoniske uttrykket, sier Jesper Madsen, salgs- og markedsføringssjef hos HSHansen a/s.

Slik kommenterer LAB Entreprenør AS valg av leverandør:

– Når LAB Entreprenør AS skulle velge samarbeidspartner på glass/aluminiumsfasader på prosjektet, la vi stor vekt på å finne et firma med referanser fra store, komplekse prosjekter.
HSHansen har stor erfaring med denne type entrepriser og har den nødvendige kompetanse på alt fra prosjektering til produksjon og montasje. Selskapet gav et godt inntrykk i innledningen til anbudsprosessen med en samarbeidsorientert tilnærming til prosjektet, sier Vegard Eik, anleggsleder hos LAB.

Illustrasjon, KHR Architecture

Hansen vil ha mye glass og aluminium i nytt regjeringskvartal22.5.2018 10:25Pressemelding

Betong, tre, stein, glass, stål, aluminium eller leire? Hva slags materialer bør brukes i det nye regjeringskvartalet? Leverandørindustrien er utfordret til å fortelle om de ulike materialenes styrker og svakheter med tanke på bruk, sikkerhet, miljø og hvor de i samarbeid med Statsbygg ser for seg mulige innovasjonsområder. – Vi ser frem til å presentere glass og aluminium som et foretrukkent materiale i fasader og interiør, sier Bjørn Glenn Hansen i Glass og Fasadeforeningen.