Store snømengder gjør feilrettingsarbeidet krevende

På Brådlandsheia i Lyngdal jobber over 20 montører for å gjenopprette strømforsyningen. De store snømengdene gjør arbeidet tidkrevende.

Ifølge Meteorologisk Institutt har det kommet over 400 prosent mer snø enn i et normalår på Agder. Flere steder meldes det om snødybder på rundt to meter. På Brådlandsheia i Lyngdal har ising på linjene ført til flere feil, blant annet knekte master. De store snømengdene gjør arbeidet med feilrettingen både utfordrende og tidkrevende. Flere steder har det vært vanskelig å kjøre med snøscooter, og montørene har måtte gå på truger og bære med seg nødvendig utstyr.

I løpet av dagen har flere midlertidige løsninger blitt utbedret og gjort permanente. Mens arbeidet pågår må strømmen kobles ut midlertidig. Dette arbeidet vil fortsette utover kvelden.

Tirsdag har Agder Energi Nett hatt tre helikopter i lufta for å kartlegge feil og kritiske situasjoner som følge av mye is på linjene eller trær som henger over strømnettet. Flere steder er også droner blitt brukt for å gi oversikt.

Agder Energi Nett er fortsatt i beredskap og følger situasjonen tett.

Flere steder henger strømlinjene svært lavt som følge av den tunge snøen. Dersom en oppdager lavthengende strømlinjer, linjer som har falt på bakken, og trær som har falt ned på linjene, er det viktig å holde god avstand – berøring er livsfarlig!

De store snømengdene gjør arbeidet utfordrende og tidkrevende. Bildet ble tatt mandag.

KRONIKK: Hva er realitetene vedrørende strømutfallene på Sørlandet?23.2.2018 14:05Kronikk

Strømsituasjonen i Agder har vært svært utfordrende denne vinteren og vi vil på det sterkeste beklage den ulempen som dette har medført for våre kunder. I tiden fremover vil det bli iverksatt flere ekstraordinære tiltak for å forbedre forsyningssikkerheten i de mest utsatte områdene. I etterkant av strømbruddene har det kommet mange påstander fra ulike hold, og vi ønsker å informere om hva som er realitetene.