Store regionale forskjeller i boligmarkedet

(Oslo, 3. februar 2016) Boligprisene steg med 3,1% i januar 2016, og er nå 5,2% høyere enn for 12 måneder siden. Dette er som forventet, men markedet preges av store regionale forskjeller.

-   Januar ble som forventet, en sterk måned prismessig, og boligprisene steg med hele 3,1% på landsbasis. Bak disse tallene gjemmer det seg imidlertid store regionale forskjeller, noe vi spesielt ser i Rogaland. Her er den underliggende pristrenden negativ, og vi ser at majoriteten av boligene selges under prisantydning, kommenterer Adm.dir. i Aktiv Eiendomsmegling Finn Magnus Rogne-Hansen

-       Det ble i januar solgt 13,3% færre boliger sammenlignet med januar i fjor, og dette kommer først og fremst av at det er for få boliger til salgs i Oslo og omegn, samt at markedet er tregt i Rogaland, fortsetter Rogne-Hansen

Ved utgangen av januar var det 11.789 boliger til salgs, noe som er 2,2 prosent færre enn for ett år siden. I Oslo og Akershus viser de samme tallene at det er hhv. 22% og 27% færre boliger for salg.

-  Det mest bekymringsfulle i dagens boligmarked er at det er boligmangel i Oslo og omegn. Når det møter opp 60 stykker på visning på en liten tre-roms på Torshov, sier det seg selv at det ikke er balanse mellom tilbud og etterspørsel. Det er heller ikke utsikter til at det bygges nok i Oslo for å demme opp for den sterke etterspørselen, forteller Rogne-Hansen

-  Romerike er et av de områdene som kan styrke seg kraftig på boligmangelen i Oslo. Her er det godt med lokale utbyggingsinitiativ, og vi merker at flere og flere boligkjøpere får øynene for området. Selv om vi har sett en prisøkning også her de siste årene, ligger gjennomsnittlig kvadratmeterprisen ca 40% lavere enn i Oslo, avslutter Aktiv-sjefen.

Dette er Aktiv Eiendomsmegling Aktiv Eiendomsmegling AS er 100% eid av Eika Gruppen AS, og Norges fjerde største eiendomsmeglerkjede, med 63 kontorer rundt om i landet. Vi legger stor vekt på at gode resultater oppnås gjennom fornøyde kunder, og har de de siste fem årene hatt Norges mest fornøyde boligkunder. Dette er vi både stolte og opptatt av i hverdagen. Vi har tro på at meglere er forskjellig, og at dyktige meglere utgjør en forskjell både når man skal kjøpe og selge bolig. Dette er Eika Gruppen og Eika Alliansen Eika Gruppen AS er sammen med Eika Boligkreditt finanskonsern i lokalbankalliansen Eika Alliansen. Eika Alliansen med 74 banker er av Norges største finansaktører med en filialstruktur og sterkt fokus på privatkunder og småbedrifter. Alliansen har en samlet forvaltningskapital på ca NOK 360 mrd og nær en million kunder. Eika Gruppens strategiske fundament er å styrke lokalbanken. Gruppen leverer en komplett plattform for bankinfrastruktur, inkludert IT og betalingsformidling, samt et bredt spekter av finansprodukter som gjør lokalbanken konkurransedyktig. Produktselskapene er Eika Forsikring, Eika Kapitalforvaltning, Eika Kredittbank og Aktiv Eiendomsmegling. Eika Gruppens produkter og løsninger distribueres gjennom ca 400 kontorer i Norge. For mer informasjon om Eika, se www.eika.no