Reodor

Store næringslivsaktører inviterer til bydugnad: – Skal utvikle smartløsninger som er etterspurt av Oslos innbyggere

Coop, Telia, Fortum, Entra og Sopra Steria skal i samarbeid med IKT-Norge, Oslo kommune og innovasjonsstudioet Reodor utvikle løsninger basert på publikums innspill til prosjekt Bydugnad.

Fredrik Syversen (t.v) i IKT-Norge og Nassir Achour i Reodor ser frem til å se hvilke forslag og innspill som kommer inn til prosjekt Bydugnad. Foto: Henning Torp/Trigger Oslo

– Vi vet at det er mange som i dag sitter inne med ideer til hvordan man kan gjøre Oslo bedre og smartere, og at det er behov for nye og gode løsninger som svarer til utfordringer befolkningen har. Koblingen mellom befolkningen og private aktører er sentral for å sette disse ideene ut i live, og utnytte ideene sitt potensiale, sier Fredrik Syversen i IKT-Norge.

Derfor går nå IKT-Norge, Oslo kommune, Reodor, Folk Oslo og disse fem bedriftene sammen om prosjekt Bydugnad – med mål om å utvikle smartløsninger som er etterspurt av Oslos innbyggere.

– Alle innspill som kan gjøre det enklere å rekke alt du skal i løpet av en dag, kan være verdifulle innspill som denne sammensetningen av aktører kan ta utgangspunkt i – og utvikle smarte løsninger for. Kanskje du ser et behov for en bedre måte å fordele energi på for å unngå å kaste bort strøm, eller at du ser en mulighet for en helautomatisert bussrute i nærområdet ditt?, sier Syversen.

Innovasjonssprint
Innspillene som kommer inn via plattformen bydugnad.no skal utvikles gjennom en «innovasjonssprint». Her samles aktørene på faste tidspunkter gjennom fem uker for å utvikle løsningskonsepter basert på innspillene. Hver enkelt partner tar eierskap til sin løsning, og ambisjonen er å utvikle dette ytterligere etter endt sprint.

Sprinten fasiliteres av innovasjonsstudioet Reodor, og Nassir Achour, prosjektleder for prosjekt Bydugnad og daglig leder i Reodor, gleder seg stort over at så tunge aktører er med inn i prosjektet.

– Vi har med noen av Norges største virksomheter, som sammen representerer en stor del av en bys infrastruktur. Det blir fantastisk spennende å se hvilke synergieffekter som forløses og hvilke løsninger som blir til når disse går sammen under innovasjonssprinten, sier Nassir Achour.

Næringsliv i felles retning
Prosjektet er støttet av Oslo kommune, som også vil stå for kobling til offentlige samarbeidspartnere, samt muligheten til å søke om opptil én million kroner i støtte for videre utvikling gjennom deres nye støtteordning for test- og utviklingsprosjekter. Morten Fraas, seniorrådgiver i byrådsavdelingen for næring og eierskap, ser frem til å se hvilke utfordringer og innspill Oslos innbyggere kommer med.

– At næringslivet nå går sammen om å utvikle nye løsninger basert på Oslo-innbyggernes egne innspill, viser at vi har et næringsliv som vil dra i én felles retning, og som ønsker å utvikle byen vår. Dugnadsånden står sterkt i nordmenn, og jeg ser virkelig frem til å se hvilke innspill vi får, og ikke minst hvilke løsninger vi kan utvikle gjennom dette samarbeidet, sier Fraas.

Første dag av innovasjonssprinten vil være 26. august, og resultatene vil presenteres under Oslo Innovation Week 26. september.

Bydugnad.no vil være åpen til 23. august.

Bilder

Om Reodor

Torggata 15

+47 466 55 405https://reodor.io/

Reodor
Vi er et sammensatt team med gründererfaring og variert kompetanse. Fordi vi tror på erfaringer fremfor teori, og styrken av ulike perspektiver.

Vi mener innovasjon handler om å prøve, feile og lære. Raskt – og med så lav risiko som mulig.

Forstå brukerne og deres problem
Enten det handler om å utvikle nye produkter og tjenester, eller forbedre eksisterende, så starter vi alltid med forståelse. Vi etablerer en tett dialog med brukerne for å forstå deres ønsker og hindringer. Dette gir oss et bilde av hvordan vi kan hjelpe brukerne med å oppnå sine mål, og hvor selskapet bør fokusere innsatsen for å bidra til dette.

Konsept- og idéutvikling
Kreativ kraft møter business. Fordi innovasjon ikke bare handler om nyvinning – det må også være økonomisk fornuftig. Vi bidrar til å trigge nye tanker, strukturere mylderet av ideer og ta prosjektet videre. Fordi en genial idé er et resultat av uredd kreativitet og systematisk tilnærming.

Brukertesting og iterasjoner
Ingen treffer blink hver gang. Derfor tester vi ideer så raskt og kostnadseffektivt som mulig, slik at vi minimerer risiko og maksimerer læring. Enten vi tester et helt nytt konsept, eller jobber med eksisterende tjenester og produkter.

Følg saker fra Reodor

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Reodor på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.