Store muligheter for bedrifter som bruker forskning

Aldri før har støtten til innovasjonsprosjekter fra Forskningsrådet vært større. 1,2 milliarder kroner lyses nå ut til bedrifter i hele landet som vil bygge konkurransekraft og løse samfunnsutfordringer gjennom forskning.

– Innovasjon og utvikling er avgjørende for å utvikle nye produkter og for å trygge norske arbeidsplasser over hele landet. Derfor har regjeringen gjennomført en massiv satsing på forskning de siste 6 årene. Vi ser at det nå forskes mer i næringslivet og det er gode nyheter. Jeg håper at bedriftene griper muligheten og søker penger fra denne potten, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen (H).

Midlene til innovasjonsprosjekter i bedrifter er et spleiselag fra flere departementer. Om lag halvparten av støtten rettes inn mot konkrete samfunnsutfordringer, blant annet innenfor havnæringene, landbruk og energisektoren. Resten av støtten vil gå til de beste innovasjonsprosjektene, uansett bransje og fokus for prosjektet. Alle prosjektene må score høyt på kvalitet, nytte og gjennomføringsevne - de samme tre kriteriene som bedriftene blir målt på når de søker midler fra EU.

– Stadig flere bedrifter opplever konkurransefortrinn knyttet til forskning, eksperimentering og innovasjon. Dette er spesielt viktig i en tid hvor digitalisering og andre teknologier skaper radikale endringer og nye muligheter i bransje etter bransje, sier Forskningsrådets administrerende direktør John-Arne Røttingen.

Forskningsrådet kan dekke inntil halvparten av kostnadene i prosjektene. Dermed kan støtten bidra til å sette i gang forskning og innovasjon for nærmere 2,5 milliarder kroner. Tidligere effektstudier viser at den totale verdiskapingen er nærmere det syvdobbelte av de offentlige investeringene.

Innovasjonsvinnere

I fjor mottok 145 bedrifter tilsammen én milliard kroner i støtte fra Forskningsrådet til sine innovasjonsprosjekter. Bedriftene var fra store deler av landet og fra et bredt spekter av bransjer. Prosjektene omfattet utvikling av alt fra miljøvennlig skismøring til parasittresistente honningbier til kameraer som gir roboter 3D-syn.

Bedrifter som ikke har søkt støtte fra Forskningsrådet tidligere oppfordres til å sende inn en skisse innen 17. juni. Fristen for å sende inn ferdig søknad er 25. september

Les mer på utlysningssidene for innovasjonsprosjekt i næringslivet: https://www.forskningsradet.no/utlysninger/2019/innovasjonsprosjekt-i-naringslivet2/

Christian Haug-Moberg
Samfunnsdialog