Storbritannia mottar det første internasjonale F-35-flyet

FORT WORTH, Texas, 19. juli 2012 – Storbritannia mottok i går det første internasjonale F-35 Lightning II -flyet fra Lockheed Martin. Overleveringen fant sted under en seremoni i Fort Worth, Texas, med representanter fra forsvarsdepartementene i både Storbritannia og USA tilstede.

- I dag feirer vi en av mange viktige milepæler i F-35-programmet, sa Bob Stevens, toppsjef i Lockheed Martin. – Det er svært passende at vår første leveranse til en internasjonal partner er til Storbritannia. Uten mangeårig britisk innovasjon hadde vi ikke kunnet feire slik vi gjør i dag, sa Stevens.

Storbritannia var den første av dagens åtte internasjonale partnere til å ta del i F-35-programmet, og landet vil gå til anskaffelse av F-35B-modellen med STOVL-funksjonalitet (short takeoff and vertical landing).

Lockheed Martin utvikler F-35-flyet med de industrielle partnerne Northrop Grumman og BAE Systems. BAE Systems har sine hovedkontorer i Farnborough i England, og bidrar blant annet med kunnskap og erfaring rundt STOVL, avansert produksjon, flytesting og luftsystemer. Selskapet er også ansvarlig for akterdelen av flykroppen, drivstoffsystemet, redningsløsninger og overlevelsessystemer. Storbritannia vil spille en viktig rolle i F-35-flyets globale produksjon og utvikling de neste 40 årene, og vil ikke minst nyte godt økonomisk av samarbeidet.

Se våre hjemmesider for ytterligere informasjon:

www.f35.com
www.lockheedmartin.com
www.codeonemagazine.com

Mediekontakter:

Mike Rein, + 1 817-763-2643; michael.j.rein@lmco.com
Laurie Quincy, + 1 817-763-3980; e-mail laurie.a.quincy@lmco.com

Lockheed Martin er et globalt forsvarsselskap med hovedkvarter i Bethesda, Maryland, USA. Selskap har 132.000 ansatte på verdensbasis og er involvert i forskning, design, utvikling, produksjon, integrering og drift av avanserte teknologiske systemer, produkter og tjenester. Selskapet rapporterte i 2011 en omsetning på 46,5 milliarder USD.