Stor vinterferieutfart

De neste to ukene er det mange som skal reise til og fra Avinor Oslo lufthavn på vinterferie. Her er noen gode tips og vink før den travle utfarten.

Les også: Se OL på Oslo lufthavn

- Det som kjennetegner vinterferien er at folk har med mer bagasje og mer skiutstyr. I tillegg er det en del flere reisende enn normalt, så vi anbefaler at man beregner litt ekstra tid og en litt større porsjon tålmodighet, sier kommunikasjonssjef Joachim Westher Andersen, som legger til:

- De største utreisedagene er torsdag, fredag og søndag denne uken, samt fredag 23. februar og søndag 25. februar.

Bestill din vinterferieparkering her

Ski sendes som spesialbagasje
Skiutstyr skal sendes som spesialbagasje, og de fleste selskap tar seg ekstra betalt for å sende skiutstyr som en del av bagasjen. Andersen anbefaler at man sjekker med flyselskapet man flyr med for å være sikker på regler for pakking og betaling.

- Beregn også god tid til innsjekk, eventuell sending av spesialbagasje, sikkerhetskontroll og tiden man bruker å gå til gate. Skal du reise til land utenfor Schengen er det også lurt å beregne litt ekstra tid til passkontrollen, sier Andersen.

Spise etter passkontrollen?

Vi har åpnet Food Truck Festival som selger gatemat fra hele verden.

Selvbetjente løsninger på flyplassen
Om du benytter lufthavnens selvbetjente løsninger og leverer inn bagasjen selv, vær vennlig å påse at lange reimer, hemper eller stropper knytes sammen slik at de ikke henger seg fast i bagasjebåndet. Dette gjelder spesielt for sekker og bagger. Er du i tvil om din bagasje er godt nok pakket, kontakt personalet i nærheten.

Familieslusen er åpen
Om du reiser med små barn kan du benytte våre familiesluser som er godt merket. Det er totalt to familiesluser, en i hver del av avgangshallen.

- Familieslusene er populære, og kan brukes av alle som reiser med barn under 12 år. Her kan man senke skuldrene og reise med samme puls som andre barnefamilier, forklarer Andersen.

Reiser du med barn? Besøk våre barnesider her

24-timers kundeservice
Har du spørsmål om ditt besøk på Oslo lufthavn, så er passasjerservice på jobb hele døgnet. Send oss gjerne en beskjed i innboksen eller på veggen på Facebook-siden vår om det er noe du lurer på.
www.facebook.com/OsloLufthavn

Under er en oversikt over forventede trafikktall for Oslo lufthavn i vinterferien, avgang og ankomst:

Torsdag 15: februar: 82 645
Fredag 16: februar: 91 560
Lørdag 17: februar: 51 073
Søndag 18: februar: 81 743
Mandag 19: februar: 73 148
Tirsdag 20: februar: 64 173
Onsdag 21: februar: 71 066
Torsdag 22: februar: 79 055
Fredag 23: februar: 87 003
Lørdag 24: februar: 53 233
Søndag 25: februar: 90 176

Avinor eier og driver Norges hovedflyplass, Oslo lufthavn, som er et viktig kommunikasjonsknutepunkt i Norge som hadde drøyt 27 millioner reisende i 2017.

Pressehenvendelser til Oslo lufthavn gjøres ved å ringe vår pressetelefon på 918 15 614. På grunn av viderekobling har vi dessverre ikke mulighet til å besvare SMS via pressenummeret.

Alle bilder kan fritt benyttes i redaksjonell sammenheng. Det er ikke tillatt å bruke bildene i kommersiell sammenheng. Dette må det søkes om ved å sende epost til webredaksjonen@avinor.no
Bilder krediteres: Avinor

Styrker Avinor Oslo lufthavns posisjon som internasjonalt knutepunkt15.6.2018 08:00Pressemelding

Avinor har besluttet å utvide området etter passkontrollen på Oslo lufthavn, noe som vil gi et betydelig bedre tilbud til reisende til og fra land utenfor Schengen. Byggearbeidene starter i begynnelsen av oktober i år og utvidelsen skal etter planen være gjennomført andre kvartal 2022. - Denne utvidelsen er viktig for å videreutvikle Oslo lufthavn som et internasjonalt knutepunkt. Den vil gi økt kapasitet og vil gi bedre forhold for våre passasjerer og flyselskaper, og bedre rammevilkår for norsk reiseliv, turisme og næringsliv – noe som er en viktig del av konsernets samfunnsoppdrag, sier konsernsjef i Avinor Dag Falk-Petersen. Viktig for Norge Kapasiteten på dagens område for trafikk utenfor Schengen er på 5,5 millioner passasjerer og vil etter utvidelsen være på om lag 8 millioner passasjerer i året - De siste årene har trafikken til og fra land utenfor Schengen vist en betydelig større vekst enn trafikk innenfor. At vi legger til rette for denne trafikken med å bygge god og tilpass