Stor vinterferieutfart

De neste to ukene er det mange som skal reise til og fra Avinor Oslo lufthavn på vinterferie. Her er noen gode tips og vink før den travle utfarten.

Les også: Se OL på Oslo lufthavn

- Det som kjennetegner vinterferien er at folk har med mer bagasje og mer skiutstyr. I tillegg er det en del flere reisende enn normalt, så vi anbefaler at man beregner litt ekstra tid og en litt større porsjon tålmodighet, sier kommunikasjonssjef Joachim Westher Andersen, som legger til:

- De største utreisedagene er torsdag, fredag og søndag denne uken, samt fredag 23. februar og søndag 25. februar.

Bestill din vinterferieparkering her

Ski sendes som spesialbagasje
Skiutstyr skal sendes som spesialbagasje, og de fleste selskap tar seg ekstra betalt for å sende skiutstyr som en del av bagasjen. Andersen anbefaler at man sjekker med flyselskapet man flyr med for å være sikker på regler for pakking og betaling.

- Beregn også god tid til innsjekk, eventuell sending av spesialbagasje, sikkerhetskontroll og tiden man bruker å gå til gate. Skal du reise til land utenfor Schengen er det også lurt å beregne litt ekstra tid til passkontrollen, sier Andersen.

Spise etter passkontrollen?

Vi har åpnet Food Truck Festival som selger gatemat fra hele verden.

Selvbetjente løsninger på flyplassen
Om du benytter lufthavnens selvbetjente løsninger og leverer inn bagasjen selv, vær vennlig å påse at lange reimer, hemper eller stropper knytes sammen slik at de ikke henger seg fast i bagasjebåndet. Dette gjelder spesielt for sekker og bagger. Er du i tvil om din bagasje er godt nok pakket, kontakt personalet i nærheten.

Familieslusen er åpen
Om du reiser med små barn kan du benytte våre familiesluser som er godt merket. Det er totalt to familiesluser, en i hver del av avgangshallen.

- Familieslusene er populære, og kan brukes av alle som reiser med barn under 12 år. Her kan man senke skuldrene og reise med samme puls som andre barnefamilier, forklarer Andersen.

Reiser du med barn? Besøk våre barnesider her

24-timers kundeservice
Har du spørsmål om ditt besøk på Oslo lufthavn, så er passasjerservice på jobb hele døgnet. Send oss gjerne en beskjed i innboksen eller på veggen på Facebook-siden vår om det er noe du lurer på.
www.facebook.com/OsloLufthavn

Under er en oversikt over forventede trafikktall for Oslo lufthavn i vinterferien, avgang og ankomst:

Torsdag 15: februar: 82 645
Fredag 16: februar: 91 560