Stor pågang etter sydenferie i skoleferien. Nå går de siste turene!

Ikke bestilt ferie enda? Sommerturene går rekordraskt unna melder landets største Hellas-arrangør. Fire uker før skoleferien er åtte av ti sommerreiser solgt hos Apollo, og mest populært er Kroatia og Hellas.

Sommerferiene går raskt unna

- Vi har merket et særlig trykk etter 17. mai. Reisene går unna om dagen og det er de mest populære hotellene og reisemålene som selges ut først. Har man ikke sikret seg solsengen enda, gjelder det å være rask, sier Erik Haug, administrerende direktør i Apollo.

Hos reisearrangøren er det Hellas og Kroatia som topper listen over sommerens mest populære reisemål. Sistnevnte har en salgsøkning på over 30 % sammenliknet med samme tid i fjor, mens Kreta nok en gang forblir reisemålet flest nordmenn besøker i sommer.

- Vi merker en markant forflytning vestover i Middelhavet til reisemål som Hellas, Kroatia og Spania. Vi har satt opp ekstrafly til Kroatia og Kreta, og skulle gjerne hatt enda flere for å imøtekomme den store etterspørselen, sier Haug.

Finn Reiser bekrefter trykket. Også her er Hellas det mest populære reisemålet, med Spania på en solid andreplass.

- Vi merker en stor pågang til de mest populære reisemålene, og prisene blir ikke noe lavere enn de er nå – snarere tvert om. Det er stor sannsynlighet for at prisene vil øke jo lengre man venter. Så vil man utenlands i skoleferien bør man bestille ferien nå, sier Terje Berge, Visepresident i Finn reiser.

Har man mulighet til å reise utenom fellesferien anbefaler Apollo å reise i august – da er både utvalget bredere og prisene lavere.

Topp 10 reisemål hos Apollo i sommer

1. Kreta
  2. Kroatia,
  3. Mallorca
  4. Rhodos
  5. Bulgaria
  6. Santorini
  7. Parga/Lefkas
  8. Karpathos
  9. Skiathos
  10. Zakynthos

Sommerferiene går raskt unna
Hellas er sommerens mest populære reisemål
Erik Haug, administrerende direktør i Apollo Norge.