Stor økning i bestillingen sommeren 2019 – hit reiste vi

Årets sommer bød ikke på samme lange periode med rekordvarme som i fjor. Regn og lavere temperaturer ga stor effekt på reisebestillingene som økte med 28 prosent. Det mest populære reisemålet ble Bangkok etterfulgt av Amsterdam, i følge fersk bookingstatistikk fra Ticket.

-          Den avventede bestillingstrenden, som vi har sett siden i fjor sommer, fortsatt også inn i årets sommer. Men når sommerværet ikke leverte så økte etterspørselen etter utenlandsreiser kraftig, sier Ellen Wolff Andresen, Markeds- og Administrasjonssjef hos Ticket.

Sol og varme er for mange et must når det er sommerferie. Årets sommer bød på mange ordentlig varme dager, men også en hel del regn og ruskevær rundt om i landet. Det ustabile sommerværet gjorde at betydelig flere enn i fjor, da varmerekordene avløste hverandre, søkte seg utenlands for garantert fint vær.

Bangkok ble det mest populære reisemålet også denne sommeren. Byens nærliggende paradisstrender samt nordlige Thailand er mest populært da de sørlige delene av landet har mer regn i løpet av sommermånedene. Flyselskapenes lave billettpriser i kombinasjon med at sommeren er lavsesong i Thailand gjør at mange velger landet som et alternativ til ferie i Europa.

Tyrkia, som i 2016 opplevde et reelt ras i bestillingene pga politiske uroligheter, har hatt en kraftig økning det siste året. Den økte etterspørselen (+ 106 prosent) på reiser til Antalya, Tyrkias fremste sol- og badedestinasjon, gjorde at reisemålet klatret fra niende til fjerde plass på sommerens toppliste.

Til evig populære Mallorca, dit antall reiser har økt i mange år, gikk derimot bestillingene ned med 3 prosent. Dette blant annet fordi de siste årenes høye etterspørsel har ført til et betydelig høyere prisnivå, fremfor alt på hotellrom.

Sommerens største reiserakett er derimot ikke et sol- og bad reisemål. Europeiske storbyer generelt, og Amsterdam spesielt var populære reisemål denne sommeren. I perioden juni til august økte bestillingene til Amsterdam med 154 prosent!

-          Samtidig som mange hadde fjorårets varme sommer friskt i minne og tok sjansen på at også årets sommer ville by på mye varme, så vil mange gjerne oppleve noe nytt i løpet av ferien – nye steder og en annen matkultur enn våre egen. En storbyreise i Europa er da helt perfekt, sier Ellen Wolff Andresen.

Mest populære reisemål sommeren 2019

1. Bangkok (1)
  2. Amsterdam (8)
  3. Kreta (2)
  4. Antalya (9)
  5. Split (5)
  6. Mallorca (3)
  7. Paris (10)
  8. London (6)
  9. Rhodos (7)
  10. København (4)

Kilde: Tickets bookingstatistikk, reiser bestilt til og med 31. August med avreise 15. juni – 31. August 2019.

Fredrik Selmers vei 6

90594673http://www.ticket.no

Om Ticket: Ticket er Nordens største feriereisebyråkjede med salg via butikk, på telefon og online. Ticket selger reiser fra samtlige ledende charterselskap, reisearrangører, cruiserederier, flyselskap, hotell og leiebilselskap. Ticket har 68 butikker i Norge og Sverige og online salg i 10 land under varemerkene Ticket, AirnGo og Charter. Ticket Feriereiser eies av investeringsselskapet Braganza.

Følg pressemeldinger fra Ticket Feriereiser

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Ticket Feriereiser på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Ticket Feriereiser