Stor kjøpesenterfusjon: Salto og Scala slår seg sammen

Salto Eiendom og Scala Retail Property, som i dag eier 10 kjøpesentereiendommer hver, slår seg sammen og danner et sterkt kjøpesenterselskap med helnorsk eierskap.

Hans Jørgen Mørland

-Vårt mål er å skape det fremste industrielle miljøet for forvaltning, utvikling og drift av kjøpesentre i Norge, sier Hans Jørgen Mørland, som blir administrerende direktør i det sammenslåtte selskapet Scala Eiendom. Selskapet blir Norges fjerde største kjøpesenter-aktør.

Salto Eiendom er før sammenslåingen eid 100 % av Schage Eiendom, mens Scala Retail Property er eid av Fredriksborg (51%) og Norgesgruppen (49%).

Alle de tre eierne står bak den nye satsingen.

-Helt siden Schage Eiendom overtok fullt eierskap i Salto i 2015, har vi jaktet på den perfekte parter til å være med og utvikle selskapet videre. Den har vi nå funnet. Selskapene utfyller hverandre på en rekke områder. Scala Eiendom blir godt rustet for å møte nåtidens og fremtidens handlemønstre i byer, bydeler og bygder, sier administrerende direktør Egil Svoren i Schage Eiendom.

Scala Eiendom vil eie og drifte 20 kjøpesentereiendommer, fra Grimstad i sør til Sortland i nord, og ønsker å bidra aktivt til ytterligere konsolidering av det norske kjøpesentermarkedet.

-Vi bygger et lag med aktivt norsk eierskap, med investeringsvilje, korte beslutningslinjer og en uformell og fremoverlent kultur. Scala Eiendom blir en god partner for andre eiendomsaktører det er aktuelt å samarbeide med, sier Svoren, som sammen med representanter fra Norgesgruppen og Fredriksborg går inn i styret for det nye selskapet.

-Ledende markedsposisjoner utvikles med utgangspunkt i den daglige og ukentlige handelen, og må være forankret i og tilpasset lokalt markedspotensial, moderne handlevaner og lokale, norske handlemønstre. Felles for vinnersentrene i fremtiden vil være nærhet til kundene, enkelhet og at eiendommene fremstår moderne i uttrykk og butikkmiks, sier Hans Jørgen Mørland.

Fakta om det sammenslåtte selskapet Scala Eiendom:

Antall kjøpesentre: 20 (I tillegg til fire sentralt plasserte eiendommer i Oslo og Bergen, vil selskapet eie eller forvalte nummer 1-sentre i Sandnes, Kongsberg, Hønefoss, Halden, Grimstad, Skedsmokorset, Notodden, Nesodden, Bærum/Rykkinn, Slemmestad, Mosjøen, Bø, Sortland og Fagernes)

Kvadratmeter: ca. 250.000

Leieinntekter: ca. 425 MNOK

Butikkomsetning: ca. 8 mrd.

Eiere: Norgesgruppen (42 %), Fredriksborg (34%), Schage Eiendom (24%)

Daglig leder: Hans Jørgen Mørland (38)

Rådgivere i transaksjonen:

Schage/Salto: Arctic (finansiell), BAHR (juridisk)

Scala: ingen finansiell rådgiver, CLP (juridisk)

Bildetekst: Hans Jørgen Mørland blir administrerende direktør for det sammenslåtte kjøpesenterselskapet Scala Eiendom.

For flere opplysninger eller kommentarer, kontakt gjerne

• Hans Jørgen Mørland, telefon 948 63 570
  • Egil Svoren, telefon 900 95 075

Hans Jørgen Mørland

Om Scala Eiendom

Scala Eiendom

Følg saker fra Scala Eiendom

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Scala Eiendom på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.