Stor interesse for norske bøker i utlandet

Cappelen Damm Agency merker stor interesse fra utenlandske forlag for sine norske rettigheter. Det siste halvåret har det blitt solgt rettigheter til uvanlig mange forskjellige land.

omslag-collage

Eivind Evjemo Hofstads roman Velkommen til oss er i løpet av juni solgt til solide forlag i Tyskland og Frankrike. Erlend Loes Slutten på verden slik vi kjenner den er solgt til hele 9 land, mens Lars Saabye Christensen og Roy Jacobsen også har landet en rekke gode utenlandsavtaler på henholdsvis Magnet og Hvitt hav. Et utvalg av Knut Ødegårds dikt kommer ut på Island og i Hellas.

Vårens skjønnlitterære suksess, Tor Even Svanes arktiske thriller Til vestisen, kommer ut på gode skjønnlitterære forlag i Danmark og Tyskland, i tillegg til at filmopsjon er solgt. Agenturet har også inngått en stor filmavtale i USA på Karin Fossums Varsleren.

Norsk kunnskap om karbon spres i England
Karbon er livets sentrale element, og det meste av livsprosessene i oss og omkring oss involverer karbon i eller annen form. De engelske verdensrettigheter til Dag O Hessens kunnskapsrik og personlig engasjerte dokumentarbok C- karbon ble også solgt denne våren.

Kina vil ha norske barnebøker
Cappelen Damm Agency har forestått en lang rekke salg av barnebøker. Blant annet kommer Bjørn Rørviks poulære bøker om Bukkene bruse på Badeland ut i Kina, det samme gjør Tor Åge Bringsværd og Anne G. Holts bestselgende bøker om Karsten & Petra og Anna Fiskes kreative myldrebøker.

Arne og Carlos i 16 land
Bøkene til Arne & Carlos er i salg i Norge, Danmark, Finland, Frankrike, Island, Italia, Japan, Nederland, Russland, Spania, Storbritannia, Sverige, Estland, Sør-Korea, Tyskland og USA. Deres nye bok Fugler utgis på norsk til høsten og det internasjonale salget av rettighetene er allerede godt igang.

omslag-collage