Stor interesse for Googles Firebase

Dan McGrath, en av hjernene bak Googles Firebase, er denne uken i Oslo. Torsdag 14.desember skal han snakke om moderne app-utvikling og innovasjon i et foredrag på Sentralen i Oslo.

Dan McGrath fra Google er denne uken invitert til Norge av Computas for å snakke om Firebase, moderne app-utvikling og innovasjon i Google

Google Firebase er Googles utviklingsplattform for mobil- og webapplikasjoner. Nyeste tilskudd til produktfamilien er Cloud Firestore, en ny dokument-database som gjør det mulig å enkelt lagre og synkronisere app-data til skyen, selv i sanntid.

Dan McGrath er produktsjef for ulike distribuerte databaser i Google Cloud, inkludert nylanserte Cloud Firestore. Han har jobbet med skybaserte løsninger i Google siden 2014. McGrath er invitert til Norge av Computas og han skal blant annet delta på et internt arrangement i den norske IT-bedriften. Computas er Google Cloud Partner og har i dag Nordens største Google-sertifiserte fagmiljø.

Computas inviterer også til et åpent arrangement på Sentralen i Oslo torsdag 14.desember kl 16.00. Der skal McGrath snakke om moderne app-utvikling og innovasjon hos Google.

Stor interesse for Google Cloud Platform og maskinlæring

Interessen er generelt stor for Google Cloud Platform denne høsten. Da Google selv inviterte til Google Cloud Onboard på Oslo Kongressenter i begynnelsen av november, ble de 1000 gratisbillettene revet bort på kort tid og arrangementet hadde lange ventelister.

Salgsdirektør Rune Hagbartsen bekrefter at også Computas kjenner på interessen rundt Google Cloud Platform.

- Ja, både eksisterende og nye kunder er svært nysgjerrige på å utforske mulighetene som ligger i plattformen. De som henvender seg til oss om dette, er gjerne motiverte for å sette i gang store innovasjonsprosesser i egen organisasjon, ofte med elementer av kunstig intelligens, maskinlæring, BigData og automatisering.

Computas har allerede store prosjekter på disse områdene, men vil foreløpig ikke røpe detaljer.

– Prosessene vi arbeider med å utvikle for våre eksisterende kunder, rommer løsninger som vil forandre hele bransjen de opererer i. Mer får jeg ikke lov til å si, sier Hagbartsen hemmelighetsfullt.

Computas er en norsk leverandør av IT-løsninger og rådgivningstjenester innen teknologisk innovasjon. Selskapet leverer verdiskapende og samfunnsnyttige løsninger til både offentlig og privat sektor, og har særlig spisskompetanse innenfor offentlig forvaltning, justis, tilsyn, helse, logistikk, olje og gass. Computas jobber med alt fra apper som redder liv og prisvinnende saksbehandlingsløsninger, til dataanalyse, kunstig intelligens og omfattende, skybaserte innovasjonsprosjekter.

Bygger tidsmaskin for å redusere forsinkelser i kollektivtrafikken15.2.2018 08:55Pressemelding

Stavanger-området er noe mindre snørikt enn andre deler av landet i disse dager, men forsinkelser i kollektivtrafikken har også rogalendingene kjennskap til. Mobilitetsleverandøren Kolumbus har nå gått grundig til verks for å komme forsinkelser og kundeklager til livs. Sammen med eksperter på skyløsninger og maskinlæring fra Computas, har de utviklet prototypen til en "tidsmaskin" som kan predikere forsinkelser og eksakt posisjon på selskapets 450 busser opptil et år frem i tid.