Stor interesse for baker- og konditorfag på utdanningsmesse

4.12.2015 07:00 | Baker- og Konditorbransjens Landsforening

Elever fra baker- og konditorlinja ved Sørumsand videregående dro ekstra mange skuelystne til «Utdanningstorget» i Lillestrøm 2. og 3. desember.

Landslagskonditor Cathrine Nilsens  prisbelønte marsipanfigurer.
Landslagskonditor Cathrine Nilsens prisbelønte marsipanfigurer.

Utdanningstorget arrangeres hvert år, og er en utdanningsmesse for 10. trinnselever, elever i videregående skole, foresatte og andre interesserte på Romerike. Mange ville vise seg frem, men det var duften av nystekte wienerbrød som nådde flest i hall E på Norges Varemesse onsdag kveld.

Elever fra Restaurant og matfaglinja ved Sørumsand videregående fristet, ikke bare med wienerbrød, men med nystekte skillingsboller, en syv meter lang rullekake, samt 1000 hveteboller. Bordene var fylt av dekorerte etasjekaker og av brødskulpturer. Midt på standen stimlet folk seg rundt de to representantene fra det norske Baker- og Konditorlandslaget.

Populær stand
 - Det et sjette gang vi er her og standen vår blir bare større og større for hvert år, forteller en fornøyd faglærer ved Sørumsand videregående, Mette Klever. – Baker- og konditorstanden vår er utrolig populær og vi merker at vi når mange ved å være her. Dessverre er det blitt en kamp for å bevare våre to håndverksfag, så dette er en viktig jobb for oss, sier Klever, som selv er faglært konditor. – Baker- og konditorbransjen trenger hele tiden nye fagfolk og vi må stadig finne nye arenaer å vise frem de flotte fagene våre. Her på Utdanningstorget får vi synliggjort mye av mangfoldet, for baker- og konditorfag spenner vidt og er veldig varierte fag, forteller Klever.

Drahjelp fra eliten
Hege Andersen Høgstø og Cathrine Nilsen er begge konditorer på Baker- og Konditorlandslaget. De demonstrerte sjokoladekonfekt og marsipanfigurer på standen. Jentene har vært med på landslaget i flere år og tok en fjerdeplass under VM for konditorer i Tyskland i høst. Begge roser arrangementet:
- Vi elsker det vi jobber med og syntes det er stas å få vise frem hva det vil si å jobbe som konditor. Jentene var tidlig ivrige i faget og betegner seg selv som «fagidioter» - i positiv forstand. På spørsmål om hva som skal til for å få en plass på landslaget svarer jentene at man må ha et ønske om å lære, og være villig til å stå på litt ekstra. De vil gjerne oppfordre flere unge til å velge baker- eller konditorfag.  – Er du en kreativ type som liker å skape ting med hendene, da kan dette være faget for deg, avslutter landslagskonditorene.

Vil bli konditor
En av de som allerede har bestemt seg er Lisa Sæther fra Skarnes. Hun går matfag VG2 på Sørumsand videregående med konditorfag som spesialisering. Hun har siktet seg inn en lærlingeplass. – Det er ikke så lett å få læreplass i dag, men går det som jeg håper blir jeg konditorlærling på Årnes, forteller hun. – Vi vet det er vanskelig å finne læreplass i dag, men hos oss på Sørumsand videregående har vi klart å skaffe lærlingeplass til alle våre elever med spesialisering på baker-  konditorfag. Det er vi faktisk ganske så stolte av, avslutter faglærer Mette Klever.

Landslagskonditor Cathrine Nilsens  prisbelønte marsipanfigurer.
Landslagskonditor Cathrine Nilsens prisbelønte marsipanfigurer.
Cathrine Nilsen er konditor på landslaget for bakere og konditorer og viser gjerne frem hvordan hun lager sine prisbelønte marsipanfigurer.
Lisa Sæther vil bli konditor og har sikret seg lærlingeplass på Årnes.
Faglærer ved Sørumsand videregående skole Mette Klever gleder seg over unge som velger baker- og konditorfag.