Stor interesse for å høre om Nokas- suksessen i Sverige

30.9.2016 12:33 | NOKAS

- Vi mener vi har lykkes med å utvikle Nokas til å bli et sikkerhetsselskap hvor hele Norden er vårt hjemmemarked. Det sa konsernsjef Heine Wang da han nylig var invitert til den svenske ambassaden i Oslo for å fortelle om Nokas sin eventyrlige reise til de fremmøtte i Norsk – svensk handelskammer.

Fornøyde etter Norsk-svensk Handelskammer sitt frokostseminar (NSHK):
Fornøyde etter Norsk-svensk Handelskammer sitt frokostseminar (NSHK): Anders Ruud Sørli, Daglig leder NSHK – Snorre Storset, Administrerende direktør Nordea Norge – Susann Nilsson, Ministerråd Sveriges ambassade i Oslo og Heine Wang, Konsernsjef Nokas (Foto: Nokas)

En nærmest fullsatt sal på den svenske residensen var imponert over det de hørte.

Fra den spede begynnelsen i Vestfold i 1987 frem til i dag, har Nokas vokst til å bli Nordens ledende totalleverandør av sikkerhet. Det har skjedd via solid organisk vekst, men også gjennom betydelige oppkjøp gjennom årene. Nokas er i dag nummer to i det svenske markedet med NOK 1,6 milliarder i omsetning av en samlet konsern omsetning på NOK 4,5 milliarder.

- I vår strategi har vi lagt opp til en betydelig organisk vekst også fremover. Samtidig legger vi nå grunnlaget for videre oppkjøp også utover Norden, sa Heine Wang. Målet vårt er å ta steget ut i Europa når tiden er inne.

For å lykkes i Sverige har det vært helt avgjørende å bygge et solid management i Sverige.

- Du kan ikke drive business i Sverige ledet fra Norge. Vi tror på at «all business is local». Derfor har det vært avgjørende å få på plass de riktige menneskene som kan drive forretningen vår fra Sverige. I tillegg har vært viktig for oss å få inn svensk kompetanse i konsernledelsen, sa konsernsjefen og fortsatte:

- Vi ser at den svenske delen av vårt hjemmemarked er dobbelt så stort som det norske. Det gir oss fantastiske muligheter til å vokse betraktelig i Sverige de neste årene. I den anledning gleder det meg at vi nylig tok noen store jafs ved å sikre oss kontrakten med Saab Defence og sikkerhetskontrollkontrakten på Arlanda Lufthavn. Men dette er bare begynnelsen, sa han.

Landegrensene er i ferd med å viskes ut

- Kundene våre er internasjonale og mange av dem har kontorer over hele Norden. De ønsker i større grad enn tidligere å samle innkjøpene sine hos en sikkerhetsleverandør på tvers av landegrensene. Her fremstår Nokas som en tydelig totalleverandør i markedet. For oss har det alltid vært viktig å være i forkant og kunne se litt inn i glasskula hva kundene ønsker og forventer av en sikkerhetsleverandør i et lengre perspektiv, sa Wang.

Ingen alternativ til vekst

- For å lykkes i det markedet vi opererer i, må vi gå inn med full tyngde. Nå skal vi jobbe målrettet videre med å ta større markedsandeler og ta vår del av den årlige veksten i det totale sikkerhetsmarkedet. Samtidig utfordrer vi oss selv på å skape en felles nordisk identitet på tvers av divisjoner og forretningsområder med fokus på felles kultur og felles verdier. Selv om det finnes noen klare ulikheter i rammevilkår og lovgivning, er jeg optimist, fordi vi alle har et demokratisk verdisyn, bor og arbeider i sosialdemokratiske velferdssamfunn og tror på likeverd mellom mennesker, avsluttet konsernsjef Heine Wang.

Du kan også lese mer om saken her: http://www.nshk.no/2016/09/topplederes-erfaring-servert-frokost/

Fornøyde etter Norsk-svensk Handelskammer sitt frokostseminar (NSHK):