NOKASNOKAS

Stor etterspørsel etter nye sedler i Sverige

Når Sverige nå innfører nye sedler, har Pippi Langstrømpe fått plass på 20-kroners seddelen. Nokas har travle dager med å fylle etterspørselen fra publikum.

Sor etterspørsel etter nye sedler i Sverige

Interessen rundt de nye sedlene er stor i Sverige hvor vi opplever en markant økning i etterspørsel blant publikum for å ta i bruk de nye sedlene, sier Stefan Fastesson i Nokas Cash Handling. Dette medfører at Nokas som en stor og sentral leverandør av kontanter i Sverige har travle dager ettersom vi var den første til å legge ut nye valører i våre minibanker. Bare i Sverige har Nokas mer enn 500 egne minibankautomater og leverer dessuten sedler og mynt til en rekke andre banker og næringer, forteller han.

Nye valører
De nye 20-, 50- og 1000-kronerssedlene samt en ny valør, 200-kronersseddelen ble lansert 1. oktober, og i løpet av 2016/2017 kommer 100- og 500-kronerssedler og nye mynter.
Dette betyr at gamle og nye sedler vil være gyldige parallelt i en ni måneder periode. Etter 30. juni 2016 og 2017 vil de ulike sedlene være ugyldige som betalingsmidler, men i enkelte svenske banker vil det være mulig å veksle inn sedlene i to måneder etter fristen.
Riksbanken regner med at innføringen av en ny 2-kronesmynt og en 200-seddel vil resultere i at det trengs færre mynter og sedler.

- Vi har sammen med Riksbanken jobbet i ca 1,5 års tid med å planlegge utrullingen og er svært tilfreds med at vi kunne levere ut nye valører fra minibankene våre allerede dagen etter lansering. Det viser at vi har en smidig og velfungerende organisasjon med en totalintegrert verdikjede, sier Fastesson

Sikrere sedler
De nye sedlene har bedre sikkerhetsdetaljer, ifølge Sveriges Riksbank. På alle seddelvalører vil det være et bilde som skifter farge når man vinkler seddelen. På valører fra 100 kroner og oppover er det også et sikkerhetsbånd. Dette skal gjøre dem vanskeligere å forfalske.

Myntene skal bli mindre, lettere og frie for nikkel
Hensikten er at myntene skal bli lettere å håndtere og belaste miljøet mindre. Hensikten er også å få bort risikoen for nikkelallergi og at myntene skal koste mindre å produsere, opplyser Riksbanken.

Sor etterspørsel etter nye sedler i Sverige