Stopp sulteforinga av samisk kultur

Uttalelse fra landsstyret i Fagforbundet: Den blåblå regjeringa viderefører i statsbudsjettet for 2017 en politikk for nedbygging av samisk kultur og språk. For andre år på rad presenterer regjeringa et budsjett hvor det i praksis kuttes i støtten til samiske formål.

(Foto: Det samiske nasjonalteatret Beaivvás)

Kutt i bevilgningene til Sametinget betyr kutt i den samiske grunnopplæringen, kutt i samiske læremidler og kutt i kultur og næringsutvikling.

Regjeringas sulteforing av samisk kultur betyr også at det heller ikke i 2017 blir satt av penger til prosjektstart for nytt teaterbygg ved Beaivváš samiske teater. Teaterets lokaler er i så dårlig forfatning at arbeidstilsynet har vurdert stengning.

Til tross for teaterets kummerlige forhold er den kunstneriske kvaliteten høy; teateret har det siste året vunnet både Heddaprisen og Kritikerprisen for forestillingen «Vidas extremas». Teateret er en internasjonal merkevare og en viktig aktør nasjonalt og internasjonalt i arbeidet med å formidle samisk kultur.

Landsstyret i Fagforbundet mener det haster med å sikre framtida til det samiske nasjonalteateret. Uten snarlig nybygg frykter vi at den unike kunstneriske kvaliteten teateret representerer vil forvitre.

Nils Fredrik Hansen, mob: 92 43 43 26

(Foto: Det samiske nasjonalteatret Beaivvás)