ULOBAULOBA

Stolthetsprisen 2013 går til Bente Skansgård

Sosiolog Bente Skansgård var den som bragte brukerstyrt personlig assistanse, BPA, til Norge. I dag mottar hun Stolthetsprisen for sin innsats for funksjonshemmedes likestilling.

- Det er en ære å bli vist denne anerkjennelsen, sier prisvinneren.

Stolthetsprisen deles ut av Norges Handikapforbund, Uloba og Norsk Forbund for Utviklingshemmede, under den årlige Stolthetsparaden. Prisen går til en person eller en gruppe som har markert seg i innsatsen for likestilling av funksjonshemmede.

Ideen til BPA fikk Bente Skansgård i møte med amerikanske Independent Living-pionerer på 80-tallet. Independent Living-ideologien handler om likestilling og går ut på at funksjonshemmede er eksperter på sine egne liv og sine behov, og at vi dermed selv finner de løsningene som er best for oss.

Erfaringene fra USA samlet Bente Skansgård i en forskningsrapport som dannet grunnlaget for en forsøksordning med BPA i Norge.

Sammen med fire andre gründere etablerte hun andelslaget Uloba i 1991. Der ble BPA-forsøket videreført. Uloba er i dag et samvirke med over 1.000 medlemmer og med nærmere 7.000 ansatte assistenter, og rundt 3000 funksjonshemmede har i dag BPA i Norge.

Bente Skansgård jobber fremdeles i Uloba som politisk rådgiver.

- Kampen for at BPA skal bli en individuell rettighet for alle funksjonshemmede med et assistansebehov, er ikke over. Vi må sørge for at rettighetsfestet BPA blir det frihetsverktøyet det er ment som, slik at vi funksjonshemmede kan engasjere oss i samfunnsdebatt, arbeid og sosialt liv, sier hun.

Uloba handler om å skape en verden der funksjonshemmede har frihet til livsutfoldelse og deltar på alle samfunnets arenaer. Våre tjenester og unike kompetanse gir funksjonshemmede mulighet til å ta ansvar for eget liv. Vårt politiske arbeid skal endre samfunnets oppfatning av funksjonshemmede, og samtidig ende funksjonshemmedes oppfatning av seg selv.