Stolte og begeistret presentere Galleri Fineart utstillingen "Save Me." Torsdag 8. november fylles galleriet med helter og skurker fra Eivind Blakers tegneserieverden.

Eivind Blaker er sterkt influert av amerikansk kultur fra han som barn ble sugd inn i en tegnet verden av helter og antihelter via tv, film og tegneserier fra bladkiosken hjemme på Stathelle. Da som nå, var han mest opptatt av det visuelle og han har alltid ønsket å forsterke uttrykket og gi det tegnede mediet enda mer liv!

Falling Apart, Eivind Blaker

Eivind Blaker arbeider i rommet mellom det todimensjonale og det tredimensjonale hvor han håndskjærer og freser ut motivene i sine karakteristiske relieffer. De mange lags utskårede mdf platene fungerer som en krysning mellom maleri og skulptur hvor motivet er bygget opp i dybden.

Blaker har gjort en rekke utsmykningsoppdrag og er innkjøpt av blant annet Statoil og Norsk Kulturråd. Han er utdannet ved Kunstakademiet i Oslo og har jobbet som selvstendig kunstner siden 2006.

“Save Me” inneholder rundt 20 relieffer samt et utvalg silketrykk og viser tegneseriemotiver med helter og skurker om hverandre. Utstillingen handler om vårt ønske om å være helten som redder dagen, bli reddet fra den kjedelige virkeligheten og heller klatre inn i en ekstrem verden hvor alt er tydelig definert.

- “Tegneserier er idealistiske, ekstreme og fylt av spenning. Det gode mot det onde. Bildene vi blir eksponert for gjennom kulturen har enorm påvirkningskraft. Helter som redder verden, onde krefter som prøver å ødelegge den. De ekstreme motpolene i tegneserier gjør det tydeligere at noe må gjøres, noen må handle, det gode må seire”.

Utstillingen åpnes av Michael O’Donnell, professor i skulptur ved KHiO, Blakers tidligere lærer. Kunstneren vil være tilstede.

Falling Apart, Eivind Blaker
Doctor Doom, Eivind Blaker

Ektepar jubilerer og debuterer: Vil la kunsten vise vei i miljøspørsmålet9.10.2018 11:05Pressemelding

Kunstneren Gunilla Holm Platou og ektemannen Eivind Stoud Platou deler et brennende engasjement for miljøet, og bruker verdens miljøutfordringer som katalysator for kunsten. Håpet er at kunsten kan inspirere flere til å gjøre de riktige valgene i hverdagen. Torsdag 11. oktober åpner den felles utstillingen «KURIOSA», som markerer Gunillas 15 år som kunstner, og ektemannens debut som kunstner hos Galleri Fineart på Tjuvholmen.

Fly Away - Pushwagner / Galleri Fineart 13.09 - 14.1012.9.2018 15:43Pressemelding

Selv om du står stille har du lov / Sverre Bjertnes og Bjarne Melgaard12.3.2018 09:04Pressemelding

Det har gått syv år siden den legendariske og fryktede kritikeren Roberta Smith i New Yorks Times, utropte Sverre Bjertnes og Bjarne Melgaards første felles utstilling til en av årets ti viktigste utstillinger. 2011 ble starten på noen hektiske år med flere store samarbeidsprosjekter. Ikoniske utstillinger på Galleri K og Rod Bianco i 2012 og ny utstilling i NY 2013. Alle skapte stor oppmerksomhet hjemme, så vel som internasjonalt. Brått tok det slutt. Kunstnere gikk hvert til sitt. Bruddet var et faktum. Men så fem år etter at de satte siste strek er de tilbake igjen!