Stiller ut originalverk av Munch

For første gang stiller Munchmuseet ut et originalt verk utenfor museet. Det er er de reisende ved Oslo lufthavn som får gleden av utstillingen de neste ti årene. I dag - på ettårsdagen etter åpningen av nye Oslo lufthavn, ble det første verket avslørt ved D-gatene i utlandsterminalen.

Originalmaleriet «Hode ved hode» av Edvard Munch er ett av to kunstverk som stilles ut på Avinor Oslo lufthavn (Foto: Avinor)

Avinor og Munchmuseet har inngått en 10-årsavtale om å vise originale verk fra en av Norges fremste kunstnere, Edvard Munch, ved Oslo lufthavn.

– Med dette ønsker Muncmhuseet og Oslo lufthavn å gi en litt annerledes og overraskende kunstopplevelse til de reisende, en kunstpause i en ellers travel reisehverdag, sier direktør ved Munchmuseet, Stein Olav Henrichsen.

Hele verden som scene

Kunstverket vil inngå som en del av Oslo lufthavns omfattende kunstprogram. Et spesialdesignet monter er plassert i den nye utenlandspiren, lett tilgjengelig for både norske og internasjonale reisende.

– Vi er svært stolte over å kunne vise frem en av Norges aller største kunstnere til reisende fra hele verden og fra hele Norge. Vi har mange reisende som enten har Oslo som bestemmelsessted eller som bare er på gjennomreise, og nå får de anledningen til å se verk av noe av det ypperste Norge har å skryte av, nemlig Edvard Munch, sier lufthavndirektør, Øyvind Hasaas.

Munch til folket

Tilgjengeliggjøring av kunst er en av de mest sentrale målene i Oslo kommunes kunstplan. Ønsket er at publikum skal få oppleve kunst der folk flest ferdes, noe som nå blir mulig på en helt unik måte ved at publikum kan stå ansikt til ansikt med Munchs verk.

– Edvard Munch ga en ufattelig stor gave til Oslo da han testamenterte kunsten sin, og det er en viktig oppgave for oss å dele den med flest mulig. Samtidig er Munchs kunst en del av Oslos DNA, noe unikt og spennende ved vår by. Å by de reisende på Oslos hovedflyplass på Munch rett i fleisen er en flott måte å ønske velkommen til byen vår på. Jeg er glad for at vi har fått til dette samarbeidet, sier byrådsleder, Raymond Johansen, som vil stå for avdukningen av verket.

De første kunstverket som stilles ut er maleriet Hode ved hode (1905), hvor Munch selv spiller hovedrollen, i tillegg vises også trykksteinen som hører til litografiet Løsrivelsen (1896). Bildene gjengir to mennesker som er adskilt fra hverandre, men samtidig forbundet. Hver på sin måte er kunstverkene gode eksempler på Munchs viktigste kunsteriske prosjekt; å utforske «det moderne menneskets sjeleliv».

Kunstverket vil bli skiftet ut med et nytt originalverk etter en periode på ett til to år.

Konsernsjef Dag Falk-Petersen i Avinor, byrådsleder Raymon Johansen i Oslo, byråd for kultur, idrett og frivillighet Rina Mariann Hansen i Oslo, statssekretær Brage Baklien fra Samferdselsdepartementet, direktør for Munchmusset Stein Olav Henrichsen og lufthavnsjef Øyvind Hasaas åpnet utstillingen på Oslo lufthavn. (Foto: Avinor)

I samarbeid med Munchmuseet stiller Avinor ut to originale Munch-verker på Oslo lufthavn.

Avinor eier og driver Norges hovedflyplass, Oslo lufthavn, som er et viktig kommunikasjonsknutepunkt i Norge som hadde drøyt 27 millioner reisende i 2017.

Pressehenvendelser til Oslo lufthavn gjøres ved å ringe vår pressetelefon på 918 15 614. På grunn av viderekobling har vi dessverre ikke mulighet til å besvare SMS via pressenummeret.

Alle bilder kan fritt benyttes i redaksjonell sammenheng. Det er ikke tillatt å bruke bildene i kommersiell sammenheng. Dette må det søkes om ved å sende epost til webredaksjonen@avinor.no
Bilder krediteres: Avinor

Styrker Avinor Oslo lufthavns posisjon som internasjonalt knutepunkt15.6.2018 08:00Pressemelding

Avinor har besluttet å utvide området etter passkontrollen på Oslo lufthavn, noe som vil gi et betydelig bedre tilbud til reisende til og fra land utenfor Schengen. Byggearbeidene starter i begynnelsen av oktober i år og utvidelsen skal etter planen være gjennomført andre kvartal 2022. - Denne utvidelsen er viktig for å videreutvikle Oslo lufthavn som et internasjonalt knutepunkt. Den vil gi økt kapasitet og vil gi bedre forhold for våre passasjerer og flyselskaper, og bedre rammevilkår for norsk reiseliv, turisme og næringsliv – noe som er en viktig del av konsernets samfunnsoppdrag, sier konsernsjef i Avinor Dag Falk-Petersen. Viktig for Norge Kapasiteten på dagens område for trafikk utenfor Schengen er på 5,5 millioner passasjerer og vil etter utvidelsen være på om lag 8 millioner passasjerer i året - De siste årene har trafikken til og fra land utenfor Schengen vist en betydelig større vekst enn trafikk innenfor. At vi legger til rette for denne trafikken med å bygge god og tilpass