Stiller ut originalverk av Munch

For første gang stiller Munchmuseet ut et originalt verk utenfor museet. Det er er de reisende ved Oslo lufthavn som får gleden av utstillingen de neste ti årene. I dag - på ettårsdagen etter åpningen av nye Oslo lufthavn, ble det første verket avslørt ved D-gatene i utlandsterminalen.
Originalmaleriet «Hode ved hode» av Edvard Munch er ett av to kunstverk som stilles ut på Avinor Oslo lufthavn (Foto: Avinor)

Avinor og Munchmuseet har inngått en 10-årsavtale om å vise originale verk fra en av Norges fremste kunstnere, Edvard Munch, ved Oslo lufthavn.

– Med dette ønsker Muncmhuseet og Oslo lufthavn å gi en litt annerledes og overraskende kunstopplevelse til de reisende, en kunstpause i en ellers travel reisehverdag, sier direktør ved Munchmuseet, Stein Olav Henrichsen.

Hele verden som scene

Kunstverket vil inngå som en del av Oslo lufthavns omfattende kunstprogram. Et spesialdesignet monter er plassert i den nye utenlandspiren, lett tilgjengelig for både norske og internasjonale reisende.

– Vi er svært stolte over å kunne vise frem en av Norges aller største kunstnere til reisende fra hele verden og fra hele Norge. Vi har mange reisende som enten har Oslo som bestemmelsessted eller som bare er på gjennomreise, og nå får de anledningen til å se verk av noe av det ypperste Norge har å skryte av, nemlig Edvard Munch, sier lufthavndirektør, Øyvind Hasaas.

Munch til folket

Tilgjengeliggjøring av kunst er en av de mest sentrale målene i Oslo kommunes kunstplan. Ønsket er at publikum skal få oppleve kunst der folk flest ferdes, noe som nå blir mulig på en helt unik måte ved at publikum kan stå ansikt til ansikt med Munchs verk.

– Edvard Munch ga en ufattelig stor gave til Oslo da han testamenterte kunsten sin, og det er en viktig oppgave for oss å dele den med flest mulig. Samtidig er Munchs kunst en del av Oslos DNA, noe unikt og spennende ved vår by. Å by de reisende på Oslos hovedflyplass på Munch rett i fleisen er en flott måte å ønske velkommen til byen vår på. Jeg er glad for at vi har fått til dette samarbeidet, sier byrådsleder, Raymond Johansen, som vil stå for avdukningen av verket.

De første kunstverket som stilles ut er maleriet Hode ved hode (1905), hvor Munch selv spiller hovedrollen, i tillegg vises også trykksteinen som hører til litografiet Løsrivelsen (1896). Bildene gjengir to mennesker som er adskilt fra hverandre, men samtidig forbundet. Hver på sin måte er kunstverkene gode eksempler på Munchs viktigste kunsteriske prosjekt; å utforske «det moderne menneskets sjeleliv».

Kunstverket vil bli skiftet ut med et nytt originalverk etter en periode på ett til to år.

Konsernsjef Dag Falk-Petersen i Avinor, byrådsleder Raymon Johansen i Oslo, byråd for kultur, idrett og frivillighet Rina Mariann Hansen i Oslo, statssekretær Brage Baklien fra Samferdselsdepartementet, direktør for Munchmusset Stein Olav Henrichsen og lufthavnsjef Øyvind Hasaas åpnet utstillingen på Oslo lufthavn. (Foto: Avinor)

I samarbeid med Munchmuseet stiller Avinor ut to originale Munch-verker på Oslo lufthavn.

Avinor har ansvar for 43 statlig eide lufthavner, og flysikringstjenesten for sivil og militær luftfart i Norge. Dette nettverket binder Norge sammen - og Norge sammen med verden.

Avinor er en drivkraft i miljøarbeidet i luftfarten og en pådriver for å redusere de samlede klimagassutslippene fra norsk luftfart. Selskapet har en ledende rolle i arbeidet med utvikling av el-fly, og leveranse av biodrivstoff til fly.

Avinor bidrar hvert år til 50 millioner sikre og effektive flyreiser. Om lag halvparten av disse er til og fra Oslo lufthavn.

Rundt 2.800 medarbeidere har ansvar for å planlegge, bygge ut og drive et samlet lufthavn- og flysikringssystem. Avinors virksomhet finansieres gjennom luftfartsavgifter og kommersiell virksomhet på flyplassene.

- Avinors offentlige journal