Stiftelsen Født Fri åpner dørene!

Fredag 1. juni skjer det. 150 inviterte gjester deltar på åpningsmarkeringen for stiftelsen Født Fri i Oslo sentrum.

Shabana Rehman utenfor Født Fris lokaler i Oslo Media House i Skippergata.

– Endelig skal Født Fri presentere hva det er vi har jobbet med de siste månedene. Stiftelsen som skal jobbe mot æres- og skamkulturen er en svært viktig etablering i norsk likestillingshistorie.

Det sier Shabana Rehman, daglig leder i Stiftelsen Født Fri.

Lanseringen vil finne sted i stiftelsens lokaler i Oslo Media House, Skippergata 26, samt i Oslo House of Innovation i Skippergata 22 mellom klokken 14:50 og 16:30.

På denne åpningskonferansen vil vi presentere våre visjoner for hva stiftelsen skal jobbe med fremover.  En rekke konkrete prosjekter er allerede igangsatt, og vil bli presentert på konferansen.

– Gjestene vil få møte aktivistene som skal kjempe sammen med oss. Vi vil også få se at minoritetenes frigjøringskamp nå ikke lenger er så ensom som det den har vært.

Rehman byr på et bredt faglig og kulturelt program med mange sterke appeller fra blant andre Arbeiderpartiets nestleder Hadia Tajik; forfatter Azra Gilani; leder for Seema AS Loveleen Brenna; stortingsrepresentant Abid Raja (V); generalsekretær i LIM, Dana Æsæl Manouchehri; den libyske aktivisten Asma Khalifa; den danske samfunnsdebattanten Geeti Amiri; samfunnsdebattant og prosjektleder i Født Fri, Maria Khan; Nuray Gullestad fra norske PEN.

– Kunstnere vil levere politiske appeller, mens enkelte kjente politikere vil by på kunstnerisk innslag og underholdning, sier Shabana Rehman

Fredag klokken 14:00, når dørene åpner, foretar kulturminister Trine Skei Grande den offisielle åpningen av Født Fris kontorlokaler i Skippergata 26. Der vil det også bli holdt en kort pressekonferanse med kulturministeren, daglig leder Shabana Rehman og stortingsrepresentant Abid Raja.

BAKGRUNN

Høsten 2017 tok Regjeringen og Stortinget en historisk beslutning da det ble bevilget fem millioner kroner øremerket til arbeidet for frihet og mot skamkultur.

Kontakt:

Shabana Rehman, daglig leder for Stiftelsen Født Fri