Sterkt halvårsresultat fra Felleskjøpet Agri

Felleskjøpet Agri har lagt sitt hittil sterkeste første halvår bak seg med en omsetningsøkning på 8,1 prosent og et resultat før skatt på 425,6 millioner kroner. I morselskapet, som inkluderer både landbruks- og butikkvirksomheten, økte driftsresultatet med 2,4 prosent til 257,3 millioner kroner.

Konsernets samlede driftsinntekter første halvår var på 6,7 mrd. kroner. Dette er en økning på 8,1 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Driftsresultatet ble på 487,3 millioner kroner, mot 368,2 millioner kroner året før.

– Vi har styrket vår markedsposisjon innen mange viktige forretningsområder, samtidig som driften generelt er god i hele konsernet. Vi har et sterkt fokus på kostnadseffektivisering, og foretar vesentlige investeringer for å styrke konkurransekraften. Blant annet er vi nå i sluttfasen med byggingen av Nord-Europas mest moderne kraftfôrfabrikk på Kambo, sier konsernsjef John Arne Ulvan.

Godt salg og flere nye butikker
Felleskjøpet fortsetter satsingen innen forbrukermarkedet, og den kjølige sommeren synes ikke å ha lagt noen demper på salget i Felleskjøpets butikker. Første halvår økte butikkomsetningen med åtte prosent til over 1,4 milliarder kroner. Hittil i 2015 har Felleskjøpet åpnet nye butikker i Volda og Fredrikstad og ytterligere to Felleskjøpet Fôr og Fritid-butikker. Flere nye butikker vil åpne utover høsten.

Styrker landbruksvirksomheten
Morselskapet har en økning i driftsinntekter på 9,3 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Det har i første halvår vært omsetningsvekst på alle hovedområder i forhold til fjoråret. Maskin er det forretningsområdet som viser størst fremgang med en vekst på 17,3 prosent.

- Vi er godt fornøyd med salg av maskiner og utstyr. Og vi er naturligvis spesielt stolte av at John Deere igjen har inntatt en klar posisjon som Norges mest solgte traktormerke, sier Ulvan. Per slutten av juli var John Deeres markedsandel 31,5 prosent.

Gevinst på eiendom og styrket resultat i Grønt
En del av det gode konsernresultatet kan tilskrives salg av eiendom som løftet resultatet i datterselskapet Agri Eiendom med over 100 millioner kroner til 130,2 millioner i første halvår.

–Vi driver en aktiv forvaltning og utvikling av eiendomsporteføljen. Når vi anser det som riktig, realiserer vi gevinster. Denne gang har dette betydelig innvirkning på resultatet, sier Ulvan.

I datterselskapet Grønt er det gjennomført en vellykket snuoperasjon etter svake resultater i 2014. Selskapet kan nå vise til en resultatframgang på 11,9 millioner kroner til 52,7 millioner.

For mer informasjon, vennligst kontakt:
John Arne Ulvan, konsernsjef, tlf. 414 02 196
Terje Johansen, visekonsernsjef, tlf. 915 40 692

Felleskjøpet har en omsetning på 12,1 milliarder og 2500 ansatte. Felleskjøpet er den viktigste leverandøren av driftsmidler til norsk landbruk og har ca. 100 butikker rettet mot bønder og forbrukere. Felleskjøpets virksomhet omfatter også eiendomsdrift, brød og bakevarer, samt utstyr til park, anlegg og kjæledyr. Felleskjøpet er et samvirke eid av 44 000 bønder. Felleskjøpet er markedsregulator for korn, og innkjøps- og salgssamvirke for medlemmene. I tillegg arbeider selskapet for å bedre bondens rammevilkår. Felleskjøpets hovedmål er å bidra til å styrke medlemmenes økonomi på kort og lang sikt.