NHO Service og Handel

Sterkeste fall siden 2009

Bemanningsbransjen falt 12,3% i fjerde kvartal 2015. Nedgangen fortsetter for 12 kvartal på rad og er den sterkeste siden 2009, viser tall som NHO Service legger frem i dag.

Det er kraftig nedgang i markedet til bemanningsbransjen. Innstramminger i oljesektoren preger aktiviteten i bransjen. Særlig krevende er det i Rogaland, hvor nedgangen er på hele 40% i forhold til samme tid året før. Dette viser bemanningsbransjens statistikk for 4. kvartal 2015 fra NHO Service.

Totalt falt markedet til bemanningsbransjen med 12,3% i forhold til samme kvartal i 2014.

- Dette er den største nedturen bransjen har sett siden krisen i 2009, sier fagsjef i NHO Service Even Hagelien.

Innen kontor og administrasjon er nedgangen på mer enn 30% og solgte timer innen området var i 4. kvartal på det laveste siden NHO Service startet med  bransjestatistikk i 2006.

Sekretærrollen forsvinner
-Det er flere årsaker til nedturen. Som et ledd i innskrenkningene i oljesektoren har det falt bort svært mange administrative jobber i løpet av det siste året. Vi ser også en strukturell endring, uavhengig av oljen. Kontorarbeid er i endring og sekretærrollen er i ferd med å forsvinne, sier Hagelien.

Fisk viktigere enn olje
Det er særlig i oljefylkene som opplever nedgang. I Rogaland falt markedet for bemanningsbransjen med hele 40% på ett år. I Vest-Agder var nedgangen på 30%. Samtidig vokste markedet i Sogn og Fjordane med nesten 30%. Her er fiskeindustrien viktigere enn oljen. Et annet fylke med solid vekst er Nordland som hadde en økning i solgte timer på nesten 15%. - Det er også verdt å merke seg at det største markedet av alle, Oslo, hadde en liten vekst på 2%, sier Hagelien.

Svak krone – økt eksport Arbeidsmarkedet er ikke bare er preget av oljenedturen. At kroneverdien er lav gir bedre konkurranseevne i norsk eksportindustri, og på noen områder som innen fiskeeksport og reiseliv, er det meget gode tider. For tiden preger imidlertid nedturen i oljen norsk arbeidsmarked mer enn oppturen i eksport av andre produkter, sier Hagelien.

Bemanningsbransjen er en av de mest konjunkturfølsomme bransjene, og det er forventet at en slik oljenedtur som Norge nå opplever setter sitt preg på markedet, også utenfor det rent oljerelaterte. Samtidig bidrar bransjen med å skape fleksibilitet som bidrar til at man greier å takle ordreoppgangen på andre felt.

Flere kommentarer - Even Hagelien 952 25 467 Bilde

Baard Fiksdal, info.sjef - 930 88 777 baard.fiksdal@nhoservice.no

Om NHO Service og Handel

NHO Service og Handel
Næringslivets Hus, Middelthunsgt. 27

+47 23 08 86 50http://www.nhosh.no
NHO Service er den nest største landsforeningen i NHO. NHO Service består av følgende bransjer: • Bemanning • Renhold • Sikkerhet • Eiendomsdrift • Helse og Velferd • Attføring NHO Service består av over 700 bedrifter med til sammen 3840 virksomheter og 53,2 milliarder i omsetning i 2014. Se mer bransjestatistikk her: http://www.nhoservice.no/article.php?articleID=5870&categoryID=156

Følg pressemeldinger fra NHO Service og Handel

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NHO Service og Handel på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra NHO Service og Handel