Sterkere integrering av norsk energimarked i Europa

Første dag av Agder Energi-konferansen var preget av kunnskapsrike perspektiver fra Europa, med innlegg fra spanske Acciona, Storbritannias National Grid, Statkraft, som har aktivitet over hele kontinentet, og professor Malcolm Keay fra Oxford University, som forsker på EUs energipolitikk.
Santxo Laspalas, Acciona

Talte varmt om kabler
Zach Richardson fra National Grid, Storbritannias svar på Statnett, snakket varmt om mellomlandsforbindelser:

– Kabler er økonomisk lønnsomme, og bærekraftige i et samfunnsperspektiv. Vi kan flytte overskudd av fornybar energi til andre områder og erstatte fossile kilder, sa Richardson, som blant annet jobber med North Sea Link-kabelen som vil knytte Norge og Storbritannia sammen.

Han pekte også på at forsyningssikkerheten blir styrket når ulike områder kobles sammen, og viste blant annet til at Storbritannia kunne bidra med kraft da franske atomkraftverk slet med utfall sist høst.

– Norge er et viktig marked for oss, med store investeringsmuligheter, også etter at North Sea Link er ferdig, uttalte Richardson til en fullsatt sal.

Ser til India

Christian Rynning-Tønnesen presenterte langt mer globale ambisjoner. Statkraft-sjefen trakk spesielt frem India som et svært spennende marked fremover:

– India har som ambisjon at de skal ha 100.000 MW installert solkraft innen 2022. Det vi ser nå er en utvikling som kan sammenlignes med da mobiltelefonen tok over etter fasttelefonen.

Også Malcolm Keay fra Oxford Universitys institutt for energistudier beskrev en nært forestående revolusjon:

– Utviklingen i kraftbransjen går raskere enn noensinne. Raskere enn fra tre til kull, eller fra kull til olje, sa Keay.

Skeptisk til EUs gjennomføringsevne

– Vi står overfor en situasjon hvor kraftmarkedet snus på hodet, og det vil ha enorme konsekvenser, sa Keay, og forklarte hvordan oppvarming og transport vil være de neste sektorene politikerne griper an i oppgaven med å redusere det europeiske karbonavtrykket.

Forskeren har tidligere vært kritisk til hvordan spesielt EU arbeider med å implementere klimamålene, og sparte heller ikke på kritikken på årets konferanse:

– EUs målsettinger er veldig gode, men i praksis lever de ikke opp til dem. Vi ser et økende byråkrati, men det er svært uklart hva substansen bak er, eller om EU har noen sanksjonsmuligheter overfor land som ikke bidrar. Det som er sikkert er at EU ikke er ferdige. De må utarbeide stadig flere energimarkedspakker for å få på plass et regime som er i stand til å håndtere de store endringene vi ser, avsluttet Keay.

Maskinlæring og fjernstyring
Santxo Laspalas fra det spanske selskapet Acciona hadde reist fra Pamplona og selskapets kontrollsenter for fornybar energi til Kris. Han introduserte publikum til en høyteknologisk og avansert operasjon:

– Vi styrer 417 produksjonsenheter med en samlet kapasitet på over 14.000 MW over hele verden fra senteret, og lagrer 11.000 variabler hvert sekund, forklarte Laspalas.

Ved hjelp av maskinlæring og kunstig intelligens er selskapet nå i stand til å løse 20 prosent av utfall uten menneskelig involvering, og 60 prosent av alle utfall uten at teknikere på stedet er involvert.

Tom Nysted avsluttet konferansens første dag med å beskrive hva som har vært nøkkelen for Agder Energis utvikling:

– Vi har hatt eiere som har vist oss tillitt og har gjort at vi har kunnet satse på fremtidsrettede løsninger. Vi er klar over hva vi kan og ikke kan. Derfor har vi alliert oss med miljøer som kan det vi ikke kan. Og vi har medarbeidere som evner å se langt fremover og sørger for at vi er mer frampå enn bakpå.

Agder Energi-konferansen fortsetter i morgen, og hele konferansen kan strømmes live på Energi og Klima.

Om Agder Energi-konferansen
Agder Energi inviterer i år for fjerde gang kraftbransjen til Kristiansand for en spennende og innholdsrik konferanse over to dager, 30. og 31. mai. Årets konferanse har temaet Velkommen til Europa, og fokuserer på de store regulatoriske, markedsmessige og teknologiske endringene som bølger over Europa og får stadig større påvirkning også på det norske kraftmarkedet. Talere fra National Grid UK, Statkraft, Nord Pool, Acciona og Oxford University med flere står på scenen, i tillegg til Olje- og energiminister Terje Søviknes.

Santxo Laspalas, Acciona
Zac RIchardson, National Grid