Sterke wushuresultater i Xiamen

Som eneste norske deltaker i Xiamen Internasjonale Wushu-konkurranse, hentet Arendalskvinnen MiRee Abrahamsen hjem fire medaljer - to førsteplasser, en sølv- og en bronsemedalje.

Foto: Privat

Den 28 - 31 august ble konkurransen i wushu - bedre kjent som kung fu, avholdt i Xiamen, sør-Kina for fjerde gang - hele 3000 deltakere fra 27 land stilte med i alt 270 lag. Konkurransen ble organisert av Wushu Administrative Center of the State General Administration of Sports, Kina, og har fått oppgradert status til national event. Abrahamsen var med i en gruppe på 21 studenter som representerte Shanghai Sports Universitet.

Ensom oppkjøring i Norge

- Jeg hadde moderate forventinger på grunn av et avrevet korsbånd i venstre kne, og bare et par dager til omstilling til ny tidssone. Så jeg føler at dette er solide resultater, og en fin opptur. Selv om jeg har trent jevnt i hele sommer, var det en ensom oppkjøring i Norge uten trener og laget. Jeg fikk to dager i forkant med detaljert finpuss fra treneren Ding Li Ping i Shanghai før konkurransen. Det var ekstremt viktig.

Konkurransen hadde hovedfokus på wushu, tai ji og qi gong - både moderne konkurranseformer og mer tradisjonelle stilarter, Det var dessuten en egen tae-kwon-doe avdeling. Abrahamsen deltok med fire ulike program.

- Førsteplassene fikk jeg for de raske formene mine, bajiquan og tongbiquan, sølv og bronse for tai ji- og tai ji sverdformene mine. Jeg hadde egentlig enda en form, men på grunn av rot med påmeldingen, falt denne starten min bort. Det var ergerlig, men jeg er likevel svært fornøyd med resultatene, sier Abrahamsen, som i Norge er medlem av Bergen Wushuklubb.

Høyt nivå

- Det er spesielt å konkurrere i Kina, som er wushuens hjemland. I gruppene mine hadde jeg både utlendinger og kinesere. Jeg var positivt overrasket over nivået til de utenlandske utøverne, som kan være variabelt. I denne konkurransen var det et godt nivå, slik at det ble interessant å delta. Dommerne var også nøye på å rullere mellom dommerbordene dersom det var tvil om nøytraliteten - noe som er utrolig konstruktivt for sportens omdømme - da den til tider har slitt - og fremdeles sliter med uheldige dommerepisoder.

Det er Norges Forskningsråd som har sendt Abrahamsen som statsstipendiat til Shanghai sportsuniversitet.

- Det er en ære å få lov til å konkurrere under deres fane - det er et universitet med godt ry, så det gjelder å gjøre en seriøs jobb. Morsomt er det også at universitetet allerede har et godt samarbeid med Norges Kampsportforbund, så jeg føler det er mange tråder som samles her.

Konkurranseaspekt versus kulturen

- Jeg er litt todelt i forhold til å legge for mye vekt på konkurranseaspektet i wushu. Det gjør at man lett fokuserer på wushu som en ren sport, mer enn innholdet i kulturen og tankesettet som faktisk gjør at wushu skiller seg ut fra andre typer kampsport. På den annen side kan konkurranser bidra til at sporten vokser, og personlig sett gir det meg mål og incentiver til å bedre nivået. Det er klart jeg blir tent før konkurranse, men jeg prøver å fokusere på at det først og fremst er meg selv - ikke andre, jeg skal måle innsatsen opp mot, sier Abrahamsen.

- Jeg håper at flere nordmenn kan delta i Xiamen neste år, slik at jeg ikke blir den eneste bak den norske fanen, avslutter hun.

Om wushu:

I dag er det over 180 millioner utøvere som trener Wushu i Kina, og 45 millioner utenfor Kina, i 148 land.  Wushu er i dag en av verdens største kampidretter på verdensbasis. Sporten har flere hundre stilarter, og dessuten mange ulike uttrykk, blant annet oppvisningsformen “taolu” - med eller uten akrobatiske elementer, tai ji, qi gong, sandaboksing, bryting, ulik bruk av en rekke ulike våpen - bare for å nevne noe. I populærkulturen er særlig Bruce Lee, Jet Li og Jackie Chen kjente utøvere av wushu. Wushu i Kina er også både en kultur og tenkemåte, som innebærer både streng moralkodeks, en helhetlig filosofi og tradisjonsbundne ritualer.

Foto: Privat

Norges Kampsportforbund (NKF) er det niende største særforbundet under Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité (NIF). Forbundet er lokalisert på Ullevål stadion i Oslo. NKF organiserer over 20 kampidretter, hvorav karate, taekwondo, jujutsu, wushu og kendo er de fremste konkurranseidrettene.