Sterke resultater i 2017 for Asplan Viak

Asplan Viak leverte et meget godt driftsresultat i 2017. Regnskapet viser et resultat på NOK 51 mill., tilsvarende en resultatmargin på ca. 5 %. Dette innebærer en kraftig resultatforbedring i forhold til 2016.
Øyvind Mork, administrerende direktør i Asplan Viak AS. Foto: Chris Aadland

- Det er veldig hyggelig at vi får til en så kraftig resultatforbedring i et marked som mange opplever som krevende for tiden, sier adm. dir. Øyvind Mork.

I tillegg til gode resultater registrerer Asplan Viak også en økt kundetilfredshet i vår siste måling.

- De gode resultatene kommer først og fremst fra mye hardt og godt arbeid fra mange medarbeidere, fremhever Mork.

Ledende markedsposisjon
- Resultater i rådgiverbransjen skapes gjennom tett og godt samarbeid på alle nivåer. Vi har lykkes med å vinne en del store langsiktige oppdrag som gir stabilt høy sysselsetting. Tallmessig er den viktigste årsaken at vi har oppnådd 2 % høyere faktureringsgrad pr. medarbeider.

Vår planavdeling har hatt et meget godt år og styrket vår ledende posisjon i dette markedet.

- For øvrig har vi meget gode tall og god utvikling innen både samferdsel, vann og miljø og arkitektur.

Bransje og marked i stor endring
Asplan Viak økte også omsetningen med ca. 10 % fra året før samtidig med forbedringen av resultatmarginen.

- Rådgiverbransjen er i rivende utvikling. Globalisering, digitalisering og endrede konkurransebetingelser vil påvirke oss i de kommende årene. Med disse resultatene føler vi oss godt rustet til å håndtere disse utfordringene og ser lyst på fremtiden, sier Øyvind Mork

Øyvind Mork, administrerende direktør i Asplan Viak AS. Foto: Chris Aadland

Asplan Viak er et av Norges største rådgivende ingeniør- og arkitektfirmaer. Selskapet har i snart 60 år bistått med tverrfaglig rådgivning og analyser til offentlig og privat virksomhet. Vi har over 900 medarbeidere, fordelt på 31 kontorsteder. Virksomheten er organisert i to divisjoner: Plan og Arkitektur og Bygg og Infrastruktur. Asplan Viak er eiet av Stiftelsen Asplan.