Sterk vekst i etterspørselen etter fornybar energi

Ferske tall fra Association of Issuing Bodies (AIB) viser at etterspørselen etter fornybar energi er kraftig økende. “Europeiske husholdninger og bedrifter viser at de tar det grønne skiftet på alvor”, sier Tom Lindberg, daglig leder i ECOHZ.

”Grønn handlekraft”

Etterspørselen etter fornybar energi dokumentert med opprinnelsesgarantier i Europa 2017 viser svært positive signaler. Tallene etter andre kvartal viser en vekst på 39 prosent, sammenliknet med tilsvarende periode i fjor. “Volumet på 377 TWh overgår hele fjorårets volum med 11 TWh. Gitt at utviklingen fortsetter i samme tempo vil den totale etterspørselen for 2017 sannsynligvis nærme seg 500 TWh”, sier Lindberg.

“Private husholdninger og næringslivsaktører i Europa viser «grønn handlekraft» på flere måter. Noen foretrekker å produsere egen fornybar energi – f.eks husstander og bedrifter som installerer solcellepaneler på hus og bygninger, mens andre inngår langsiktige kraftkontrakter (PPA) med nye vind- og solparker. Men fortsatt kjøper hovedtyngden av europeere strømmen sin fra vårt felles europeiske strømnett, og fra sin foretrukne strømleverandør”, sier Lindberg.

De fleste europeere kan fritt velge strømleverandør, men de er ikke nødt til å akseptere den europeiske strømmiksen - de kan velge å kjøpe strømmen sin fra fornybare kilder.  Stadig flere forbrukere velger å sikre seg ren energi fra sol-, vind-, vann-, geotermisk- eller biomasse. Disse valgene muliggjøres ved å dokumentere strømkilden med opprinnelsesgarantier (OG). Dette er et system og en standard som ble etablert av EU allerede i 2001.

Opprinnelsesgarantier er brukt for å dokumentere og spore energiproduksjon over hele Europa, og gir dermed strømforbrukere – både store og små – et reelt valg. Dette voksende fellesskapet sender et tydelig signal til strømleverandørene om at forbrukerne er utålmodige og villige til å betale litt mer for å fremskynde det grønne skiftet.

Bedrifter over hele verden etterspør i økende grad fornybar energi, og mange av verdens mest innflytelsesrike selskap har forpliktet seg til å bruke 100 prosent fornybar energi innen 2020 ved å bli medlem av RE100 - et initiativ startet av The Climate Group og CDP i fellesskap. Opprinnelsesgarantier møter de strenge rapporteringskravene fra RE100, CDP og GHG Protocol.

Tyskland opplever fornyet kraftig vekst

I 2016 opplevde Tyskland sitt første år uten vekst i etterspørsel etter fornybar energi. Men i 2017 har markedet i Tyskland allerede etterspurt 77 TWh fornybar energi dokumentert med opprinnelsesgarantier, noe som er høyere enn volumet for hele 2016. “Hvis trenden fortsetter er det sannsynlig at Tyskland overstiger 100 TWh-barrieren for første gang!” sier Lindberg.

Spania gjør sitt inntog i markedet for grønn energi

Spania er blant de siste av de store landene som produserer fornybar energi til å bli med i ordningen – og bidrar dermed til et stadig voksende europeisk marked. Spania bidrar med tilgang til vannkraft, men også med store mengder vind og solkraft. Spanias inntreden i markedet bidro direkte til å øke tilgjengelig solenergi til nye høyder ­– fra 1,9 TWh i 2015 til 21,4 TWh i 2016.

På Europeisk basis har både vindkraft og bioenergi doblet tilgjengelige volumer; med 90 TWh vindkraft og 45 TWh bioenergi tilgjengelig i 2016.

Det totale markedet vokste i 2016 til mer enn 500 TWh for første gang. Dette tallet inkluderer kun fornybar energi som er dokumentert med den europeiske standarden EECS GO, og ikke fornybar energi fra markeder som Storbritannia og Polen som ikke er en del av standarden. Hvis den fornybare energien fra disse markedene ble lagt til vil markedet være ytterligere 120-180 TWh større.

Prisrekorder

Markedet for fornybar energi dokumentert med opprinnelsesgarantier har tidligere møtt på utfordringer når store mengder fornybar energi blir tilgjengeliggjort av nye medlemsland. “Denne trenden er nå brutt hvis vi ser på prisutviklingen. Prisen på fornybar energi ble i svært liten grad påvirket av økende tilførsel av sol-, vind-, bio- og vannkraft i markedet”, sier Lindberg.

“Det er interessant å se at markedet synes å reagere omvendt av det man hadde forventet. Prisene for energi fra de fleste teknologiske og geografiske opphav har økt i perioden. Hittil i år har vi sett flere tilfeller av prisrekorder for opprinnelsesgarantier fra spesielle kraftverk. Det er ikke uvanlig å oppleve priser på mellom EUR 2,50 til EUR 4,00”, sier Lindberg.

“Den totale etterspørselen for fornybar energi fortsetter å øke – både i “modne” markeder som Tyskland og Sverige, og i nyetablerte markeder som Spania”, sier Linderg.

Teksten over er en kommentar basert på tall utgitt av AIB (Association of Issuing Bodies.)

ECOHZ offers global renewable energy solutions to electricity providers, businesses and organisations – providing renewable electricity, from a wide range of sources, regions and qualities. Renewable electricity is documented by Guarantees of Origin in Europe, RECs and Green-e in North America, and International RECs (I-REC) in select markets in Asia, Latin America and Africa. ECOHZ also provides a new and innovative solution - GO² - combining renewable energy purchases with the financing and building of new renewable power generation. Companies choosing documented renewable energy can reduce their carbon footprint and improve their sustainability ratings. ECOHZ is among the leading independent suppliers in Europe, and has offices in Norway and Switzerland. ECOHZ endeavours to play an active role in the current energy transition through its vision of “changing energy behaviour”.

Sterk fornybar vekst i Europa – vind og sol utfordrer vann som hovedkilden til fornybar energi28.2.2017 09:31Pressemelding

“Etterspørselen etter fornybar energi i Europa, dokumentert med opprinnelsesgarantier (GO), vokste raskt i 2016 – opp 5 prosent fra 2015 til nesten 370 TWh” sier administrerende direktør i ECOHZ, Tom Lindberg, basert på statistikk utgitt av the Association of Issuing Bodies (AIB). “Bak denne veksten er tusenvis av selskaper og millioner av husholdninger fra flere europeiske land som kjøper fornybar energi, dokumentert med opprinnelsesgarantier.”

Etterspørselen etter fornybar energi i Europa når nye høyder28.1.2016 15:01Pressemelding