Sterk start for Senkveld og Skavlan på TV 2

582.000 seere så premieren av Senkveld på TV 2 fredag kveld. Det er den sterkeste sesongpremieren siden høsten 2015. Og nær 500.000 seere har vært innom Skavlan-innhold på TV 2 og TV 2 Sumo i løpet av helgen.

Fredag var det klart for det aller første "Senkveld med Helene og Stian" på TV 2. Foto: TV 2

Premierene stod i kø på TV 2 fredag kveld med både «Skavlan» og «Senkveld med Helene og Stian».

Skavlan åpnet sterkt og 440.000 seere så førstegangsvisningen av programmet på TV 2. Dette ga Skavlan en andel på 34,5% i den kommersielle målgruppen 20-49 år og 31,6 prosent blant alle TV-seerne (P10-79).

I tillegg har mange sett ett eller flere klipp på TV 2 Sumo. Samlet har nesten 500.000 vært innom Skavlan-innhold på TV 2 og TV 2 Sumo denne helgen. Sakene fra Skavlan-programmet har også blitt svært godt lest på TV2.no.

- Vi er super-fornøyd med fredagen vår, og premiereprogrammene våre Skavlan og Senkveld leverer godt over våre egne forventninger. Debutantene Helene og Stian gjør en fantastisk jobb og sammen med Fredrik Skavlan bidrar de til at TV 2 ble den desidert største kanalen i den kommersielle målgruppen 20-49 år, sier kanaldirektør Trygve Rønningen i TV 2.

- Ved siden av seertallene lineært, er vi også svært tilfreds med Skavlans digitale fotavtrykk i løpet av de siste dagene. Høsten er lang, og vi skal jobbe hardt for å gi seerne gode fredagskvelder utover, sier Trygve Rønningen.

Det ble også en knallsterk premiere for «Senkveld med Helene og Stian». 582.000 seere fikk med seg premieren. Det ga en andel på hele 60,8 i den kommersielle målgruppen 20-49 år og 51,9 prosent blant alle TV-seerne (P10-79). Ikke siden høsten 2015 har Senkveld hatt en så sterk sesongåpning.

Dermed fikk TV 2 en meget sterk fredag, og økte kraftig i kanaluniverset. Hele 31,5 prosent valgte TV 2 blant seerne mellom 20-49 og år og 27,4 prosent blant alle TV-seerne.

Seertall TV 2 i helgen:

Fredag:

Idol: 364.000 seere (andel 41,9% i P20-49 og 31,1% i P10-79)

21-nyhetene: 329.000 seere (andel 28,3% i P20-49 og 21,9% i P10-79)

Skavlan: 440.000 seere (andel 34,5% i P20-49 og 31,6% i P10-79)

Senkveld med Helene og Stian: 582.000 seere (andel 60,8% i P20-49 og 51,9% i P10-79)

TV 2 hadde fredag en dagsandel på 31,5% i P20-49 og 27,4% i P10-79

Lørdag:

Skal vi Danse: 518.000 seere (andel 43% i P20-49 og 41,7% i P10-79) – snitt for hele sendingen

592.000 seere så del 2 etter nyhetene, og 650.000 seere fulgte på det meste «Skal vi Danse lørdag kveld»

God kveld Norge: 399.000 seere (andel 34% i P20-49 og 36,2% i P10-79)

Søndag:

Min første ferie: 177.000 seere (andel 21,5% i P20-49 og 13,5% i P10-70)

21-nyhetene: 357.000 seere (andel 29,8% i P20-49 og 26,2% i P10-79)

Hjertebarna: 172.000 seere (andel 18,5% i P20-49 og 15,2% i P10-79)

Jan-Petter DahlPR- og mediesjef

Kontaktperson for spørsmål rundt programmene som sendes på TV 2-kanalene. Pressekontakt for Skavlan, Nyhets- og sportsprofiler, sportseventer og Allsang på Grensen.

928 60 363jan-petter.dahl@tv2.no

Fredrik Skavlan hadde fredag sin første sending på TV 2. Foto: Monkberry/TV 2