Sterk satsning på samferdsel viktig for folks hverdagsreiser

- Regjeringen fortsetter å redusere forfallet på riksveiene. Det er noe NAF har jobbet for lenge, og regjeringen har vist handlekraft på dette området. Vi skulle likt å se tilsvarende satsning på fylkesveiene, sier Stig Skjøstad, administrerende direktør i NAF, Norges Automobil-Forbund.

Budsjettet for 2017 reduserer vedlikeholdsetterslepet med 1,6 milliarder kroner. Men det er fremdeles mye forfall som står igjen, og derfor må det satses på dette i flere år til.

Fylkesveiene henger etter
NAFs bekymring for fylkesveiene er derimot opprettholdt. 1,4 milliarder kroner settes av til fylkesveiene i budsjettet for 2017. Men midlene er en del av rammetilskuddet som fylkeskommunene kan disponere fritt.

- Mange steder er fylkesveiene i uforsvarlig dårlig stand. Forfallet er så stort at transportetatene mener det bør vurderes et eget program for fornyelse av fylkesveger, sier Skjøstad.

Fortsatt vedlikeholdsetterslep på jernbane
Det har vært sterk økning i antall togpassasjerer de siste årene, og med befolkningsvekst i og rundt de store byene er dette ventet å fortsette. Et godt togtilbud er avgjørende for folks hverdagsreiser.

- Vi ser at utbyggingen på jernbane er i rute, men det er ikke godt nok at etterslepet på vedlikehold blir stående på stedet hvil. Med et etterslep estimert til 17,7 mrd kroner, er dette en stor jobb. Manglende vedlikehold er en hovedårsak til forsinkede tog, sier Skjøstad.

Byene får hjelp, men fremdeles ikke nok
Regjeringen følger opp avtalene de har med byområdene. 1,5 milliarder kroner brukes på bymiljøavtaler og belønningsordninger. Men de reduserer gang- og sykkeltiltak med over hundre millioner kroner i forhold til 2016.

- Dette kuttet er svært uheldig, sier Skjøstad. -Byene er i en voldsom vekst, og med regjeringens nullvekstmål for personbiltransport så må staten gi mer midler til kollektiv, sykkeltiltak og trygge forhold for de gående, fortsetter han.