Sterk resultatvekst for Eika Gruppen

(Oslo 10. februar 2016) Eika Gruppens resultat i 4. kvartal 2015 var på 181 millioner mot 147 millioner i 2014. Resultatet for 2015 endte på 494 millioner kroner som er en økning på 100 millioner fra 2014. Den sterke resultatveksten skyldes positiv utvikling i samtlige av konsernets forretningsområder. Egenkapitalavkastning etter skatt for året var på 21,4 prosent.

- Vi er meget godt fornøyd med den sterke resultatutviklingen Eika Gruppen oppnådde i 2015. Vi er spesielt fornøyd med den positive inntektsutviklingen og økte omfang av leveranser til alliansebankene gjennom året. Eika Gruppen bidrar til alliansebankenes høye kundetilfredshet med gode konsepter tilpasset kundenes behov, gode rådgiverløsninger og digitale løsninger som gjør bankkundenes hverdag enklere. Våre leveranser er derfor viktige for å styrke lokalbankenes konkurranseevne og ikke minst deres betydning for mange lokalsamfunn, sier konsernsjef Hege Toft Karlsen i en kommentar.

- Eika Alliansen, med 74 lokalbanker, har valgt en strategi hvor lokalbankenes digitale løsninger skal være like gode som konkurrentene, men der lokalbankene skal være best på helhetlig og omsorgsfull kunderådgivning. Når storbankene legger ned filialer befester lokalbankene sin posisjon med kompetente rådgivere som gir kundene personlig og nær tilstedeværelse for folk flest og lokalt næringsliv, sier Toft Karlsen.

Resultat etter skatt i 4. kvartal ble 125 millioner kroner mot 112 i tilsvarende periode i fjor. For 2015 ble resultatet 352 millioner kroner i 2015, en økning fra 295 millioner kroner i 2014.

Netto driftsinntekter i fjerde kvartal var på 687 millioner kroner mot 614 millioner kroner i tilsvarende periode i fjor. Dette er en vekst på 11,9 prosent. For året 2015 var netto driftsinntekter 2,5 milliarder kroner mot 2,3 i milliarder i 2014, en økning på 7,5 prosent.

Økt volumvekst i forvaltnings- og finansieringsvirksomheten samt økte inntekter fra forsikringsvirksomheten bidrar til økningen. Eika Forsikring oppnådde en vekst i premieinntektene i 2015 på 4,2 prosent. Selskapets gode skadeutvikling fortsatte med en combined ratio for egen regning i 4. kvartal var på 72,6 prosent mot 73,9 i tilsvarende periode i 2014. For 2015 ble combined ratio for egen regning 80,5 prosent mot 84,5 i 2014.  Eika Kapitalforvaltning oppnådde økt netto tegning på over 1 milliard kroner og flere av selskapets fond er i tetsjiktet hva gjelder avkastning siste 3, 5 og 10 år. Økningen i Eika Kredittbank skyldes hovedsakelig høyere utlånsvolum i selskapets kortvirksomhet.

Det er usikkerhet knyttet til utvikling av norsk økonomi og for vekstratene. Usikkerheten har økt de siste kvartalene og så langt i 2016. Det er særlig usikkerhet knyttet til oljesektoren og negative ringvirkninger for norsk økonomi. Eika Gruppen har ingen direkte eksponering mot oljesektoren, men konsernet og alliansen vil bli påvirket av lavere nasjonal veksttakt. Eika Gruppens verdipapirportefølje har en lav risikoprofil med hovedvekt på investeringer i rentepapirer.

Eika Gruppen har gjennom 2015 styrket soliditeten i konsernet i en periode med økt usikkerhet, både knyttet til rammebetingelser og norsk økonomi.

Konsernet har ved utgangen av 2015 en samlet forvaltningskapital på 11,5 milliarder kroner mot 10,8 milliarder kroner ved utgangen av 2014. For Eika Alliansen er samlet forvaltningskapital i overkant av 360 milliarder.

4. kvartal 2015

• Resultat før skatt 181 millioner kroner (147)
  • Annualisert egenkapitalavkastning på 28,4 prosent (30,8)
  • Omsetningsøkning på 11,9 prosent
  • Combined ratio på 72,6 prosent (73,9)

Året 2015

• Resultat før skatt 494 millioner kroner (394)
  • Annualisert egenkapitalavkastning på 21,4 prosent (21,9)
  • Omsetningsøkning på 7,5 prosent
  • Combined ratio på 80,5 prosent (84,5)
  • Sandnes Sparebank vellykket konvertert til SDC og Eika
  • Etablering av 11 nye Aktiv Eiendomsmeglings –kontorer øker markedsandelen
  • Norges mest fornøyde BM-kunder (EPSI)

Dette er Eika Gruppen og Eika Alliansen Eika Gruppen utgjør finanskonsernet i Eika Alliansen, som er eid av blant annet 74 lokalbanker. Eika Gruppens strategiske fundament er å styrke de selvstendige lokalbankene i Eika Alliansen. Gruppen leverer en komplett plattform for bankinfrastruktur; inkludert IT og betalingsformidling, samt et bredt spekter av finansprodukter og kompetansehevende tjenester. Samlet bidrar Eika Gruppens leveranser til lokalbankenes sterke markedsposisjon og konkurransedyktighet. Produktselskapene er Eika Forsikring, Eika Kredittbank, Eika Kapitalforvaltning og Aktiv Eiendomsmegling. I tillegg er Eika Boligkreditt en del av Eika Alliansen. Eika Gruppens produkter og løsninger distribueres gjennom ca 400 kontor i Norge. Eika Alliansen har om lag 3 500 ansatte hvorav 400 er direkte knyttet til Eika Gruppen AS. Alliansen har en samlet forvaltningskapital på i overkant av NOK 360 mrd og nær én million kunder. Dette gjør Eika Gruppen til en av de største aktørene i det norske markedet for utvikling og salg av finansielle løsninger, produkter og tjenester.