«Staysman» inntar Gullrekka

Stian «Staysman» Thorbjørnsen debuterer som programleder på NRK1 i høst.

Stian Thorbjørnsen gleder seg til å tre inn i rollen som programleder på NRK1 åtte fredager i høst. Foto: Julia Marie Naglestad/NRK.

I åtte uker skal Thorbjørnsen lede musikkquiz-programmet «10 på topp», produsert av Monster Entertainment for NRK. Premieren er 21. september på NRK1.
Fire deltakere skal gjennom quiz og lek konkurrere om å løse musikkoppgaver fra et bestemt år.

– Hvert program tar for seg populærmusikk fra 80-, 90- og 2000-tallet og de ti låtene som dominerte diskoteker, ungdomsklubber og radiolister det året, forteller prosjektredaktør i NRK, Aira Planting.

Thorbjørnsen fikk først tilbud om å være deltaker, men solgte seg i stedet inn som programleder.

– Jeg hadde aldri trodd det skulle gå, men de gav meg en sjanse. Det har ennå ikke gått opp for meg at jeg skal bli en del av Gullrekka. Det er en guttedrøm som går i oppfyllelse, sier han.

Prosjektredaktør Aira Planting gleder seg over NRKs nye tilskudd på fredagskveldene i høst:

– Stian har med seg unik erfaring fra musikkbransjen, han er leken, troverdig og oser av glede og overskudd i rollen som programleder. Ikke minst er han en likandes kar som glir rett inn i rollen som quizmaster, og vi er utrolig glade for å få en så fin og talentfull mann til vår nye fredagssatsing.

For mer informasjon, kontakt NRKs kommunikasjonsansvarlig eller prosjektredaktør i NRK, Aira Planting / 924 32 111.

«10 på topp» har premiere på NRK1 fredag 21. september. Foto: Julia Marie Naglestad/NRK.
«Staysman» inntar fredagskveldene på NRK1 i høst. Foto: Julia Marie Naglestad/NRK.

Så mange så Monsens premieretur20.7.2018 10:43Pressemelding

I forrige uke startet årets sommertur med Lars Monsen i spissen. På premiereturen på Hardangervidda, som ble sendt på NRK1 torsdag 12. juli, fulgte 37.000 seere med på den fem timer lange turen. Det ga en markedsandel på 22 prosent. 268.000 var innom sendingen i minst ett minutt. Antall seere på fredagens minutt for minutt-sending lå på 39.000, og disse tallene økte på lørdagen til 50.000. På søndagen lå tallet på 77.000 seere. – Det er tydelig at folk setter pris på opplevelser fra fjellet. Vi er strålende fornøyd med første uken, sier Thomas Hellum, som er prosjektleder for «Monsen minutt for minutt». Sommeråpent «Sommeråpent», som sendes på NRK1 om kvelden, hadde 454.000 seere på premieren 12. juli, og en markedsandel på 52 prosent. I løpet av helgen lå tallene for «Sommeråpent» på 286.000 (fredag), 346.000 (lørdag) og 397.000 (søndag). – «Sommeråpent» har de største tallene og er flaggskipet på kvelden - og det er som forventet når programmet går i beste sendetid. «Monsen minutt fo