Stavanger-gründer kjøper McDonald’s-restaurantene på Sørlandet

Franchisetaker Ronny Sigbjørnsen har drevet McDonald’s-restaurantene i Stavanger-regionen siden 2006. Fra 1. april overtar den samfunnsengasjerte Sigbjørnsen restaurantene på Sørlandet, og får dermed ansvaret for fire nye restauranter og en organisasjon med om lag 500 ansatte.

Det hele startet med en liten fleip fra nåværende franchisetaker på Sørlandet, Alf Olav Øye under Arendalsuka i fjor.

-Alf Olav og jeg satt og pratet over en kaffekopp på McDonald’s under de solfylte dagene i Arendalsuka i fjor. Jeg var imponert over hvor flott ramme det var rundt Arendalsuka, og hvordan McDonald’s hadde en sentral rolle i mange av begivenhetene denne uka. Da Alf-Olav spøkefullt spurte om jeg ville kjøpe restaurantene hans, ble jeg tent med en gang.

Sigbjørnsen startet karrieren på gulvet i McDonald’s, og jobbet seg opp til å bli driftsdirektør. I 2006 grep han muligheten han fikk av McDonald’s-grunnleggeren i Norge, Theo Holm, og startet sine første restauranter i Rogaland.

-Selv om McDonald’s er et stort selskap på verdensbasis, er mye av nøkkelen til suksessen at restaurantene egentlig er et lokalt møtepunkt for mange i samfunnet rundt om kring. Det er også gjerne det første møtet med arbeidslivet for mange unge, og omtrent 50.000 nordmenn har jobbet i McDonald’s siden Theo Holm grunnla den norske virksomheten i 1983. McDonald’s skal være det kjente og det kjære, uansett hvor du besøker oss, sier Sigbjørnsen.

Arendalsuka 2016 ble gjennomført, og McDonald’s hadde nok en gang vist at de engasjerer seg i samfunnsspørsmål som arbeidsledighet, integrering av innvandrere, og i Sigbjørnsens hjertebarn, nemlig Ronald McDonald Barnefond.

-Etter at jeg kom jeg hjem til Stavanger fra Arendalsuka, lurte jeg på om Alf Olav bare spøkte, eller om han faktisk kunne tenke seg å selge sine McDonald’s-restauranter. Jeg tok noen runder med meg selv og kona, før jeg ringte Alf Olav og spurte om han faktisk kunne tenke seg å selge restaurantene sine, forteller Sigbjørnsen.

Øye og Sigbjørnsen ble enige om salget rett før jul, og overtakelsen av eierskapet vil finne sted 1. april. Øye er minst like samfunnsengasjert som Sigbjørnsen, og har lagt et godt grunnlag på Sørlandet.

-Alf Olav og folkene hans gjør veldig mye for samfunnet, spesielt med tanke på inkludering og integrering. Dette vil jeg videreføre når jeg tar over. Arbeidet som gjøres på dette området, i tillegg til å selge knallgode burgere selvfølgelig, er noe av det som gjør det ekstra interessant å gå inn og drive McDonald’s på Sørlandet, sier Sigbjørnsen.

Etter overtakelsen vil Ronny Sigbjørnsen drive 10 McDonald’s-restauranter, og blir dermed den største franchisetakeren i Norge i antall restauranter. Organisasjonen hans vil ha omlag 500 ansatte.

Første spadetak for ny McDonald’s-restaurant ved Sola28.8.2017 15:46Pressemelding

Det første spadetaket for den nye McDonald’s-restauranten på Sola tas av Sola-ordfører Ole Ueland og håndballprofilen Camilla Herrem. -Vi ser frem til at det første spadetaket endelig kan tas, og byggingen av den nye McDonald’s-restauranten kan begynne. Vi har fått mange henvendelser av folk som ønsker seg en McDonald’s nettopp her, og da er det ekstra hyggelig å kunne glede dem, sier franchisetaker Ronny Sigbjørnsen i McDonald’s. 50 nye arbeidsplasser til Stavanger-regionen Den nye McDonald’s-restauranten skal sysselsette om lag 50 personer, og rekrutteringen er allerede godt i gang. -Vi har fått inn mange gode søknader allerede, men søknadsprosessen er fortsatt åpen. Vi anbefaler derfor at alle som har et ønske om å jobbe med en verdenskjent merkevare, om å søke, sier Sigbjørnsen. McDonald’s ble tidligere i år kåret til Norges tredje beste arbeidsplass, og mottok hederspris for sitt arbeid med mangfold og inkludering av Great Place To Work-organisasjonen. Rykende ferske burgere klare