Status strømbrudd på grunn av uvær

Arbeidet med å gjenopprette strømforsyningen til kundene pågår fortsatt for fullt.

I hovedsak skyldes strømbruddene snøtunge trær som ligger inntil linjenettet, og linjer som ligger på bakken på grunn av trefall. Linjenettet blir befart ved hjelp av helikopter og det har gitt Agder Energi Nett en bedre oversikt over hvor feilsituasjonene er.

Antall strømløse kunder er 700. Flertallet av disse er nye feil som har oppstått i løpet av dagen. Til sammen er rundt 100 montører og linjeryddere i arbeid med feilretting på alle feilstedene, og arbeidet fortsetter til alle har fått strømmen tilbake.  Kundene må være forberedt på at det fortsatt kan ta tid før de får strømmen tilbake. Det er mange feil flere steder i linjenettet, og det kan også oppstå nye strømbrudd.

Store deler av linjenettet er de siste dagene befart ved hjelp av helikopter. Trær som er nedtynget av snø og står i fare for å velte over linjenettet er registrert. Agder Energi Nett iverksetter umiddelbart ekstraordinær sikringshogst av disse trærne for å forebygge strømbrudd.

Agder Energi Nett minner om at det er viktig å holde god avstand dersom en oppdager strømlinjer som har falt på bakken, lavthengende linjer og trær som har falt ned på linjene. Berøring kan medføre livsfare. Meld fra om slike situasjoner til kundesenteret på telefon 38 60 72 72.

Se vårt strømkart her