Statssekretær Morten Høglund åpner Fredskorpsets Youth Camp 2015

Unge mennesker fra hele verden ønsker Statssekretær Morten Høglund velkommen når han onsdag 19. august kl. 10.00 åpner Fredskorpsets Youth Camp på Sørmarka Konferansehotell syd for Oslo.
Bildet er fra et tidligere arrangement

Fredskorpset har arrangert kurs for sine deltakere siden 1963 da det aller først ble avholdt på Trollvann i Oslo. I 2015 kommer det 178 fredskorpsere fra 21 land og de representerer 44 forskjellige organisasjoner. Utfordringene de unge fredskorpserne møter likner mye på de deres forgjengere møtte da de dro til Uganda for 52 år siden, men en ting har endret seg: I 1963 var det bare nordmenn som fikk anledning til å reise ut, nå kommer halvparten av deltakerne til å jobbe i Norge i året som kommer.

I løpet av tre hektiske dager kommer de unge deltakerne til å tilegne seg ferdigheter innen utviklingsspørsmål, kommunikasjon, kulturforskjeller og deltar på en rekke ulike workshops med forskjellige tema. Når de forlater Sørmarka og reiser til sine mange ulike organisasjoner rundt om i verden vil de også ha fått nye venner og skapt et verdifullt, globalt nettverk for fremtiden.

Hver og en av de unge deltakerne som kommer på Fredskorpsets Youth Camp bidrar til å bygge ungt lederskap og styrke sivilsamfunn i de mange land de representerer, sier Nita Kapoor, Fredskorpsets direktør.

Les mer om en rekke av de aktuelle prosjektene på http://www.fredskorpset.no/ung/

Historier og bilder fra ulike prosjekter finnes her: http://www.fredskorpset.no/historier/

Ta kontakt med undertegnede for mer informasjon om selve åpningen, arrangementet, eller hvis det virker interessant å følge et prosjekt eller en deltaker gjennom en hel utveksling!

Teamleder Kommunikasjon/Pressekontakt

Bildet er fra et tidligere arrangement

Fredskorpset støtter utveksling av mennesker i gjensidige partnerskap med organisasjoner og virksomheter som ønsker å styrke hverandre. Organisasjonene benytter utvekslingen til kompetanseoverføring og til å løse sine utfordringer, mens fredskorpserne opplever at de får nye ferdigheter og perspektiver gjennom å arbeide i et annet land. Fredskorpset er en del av norsk, statlig utviklingspolitikk Les mer om Fredskorpset her: http://www.fredskorpset.no