Statsministeren prioriterer frivilligheten

Statsminister Erna Solberg går tur med Frivillighet Norge under Arendalsuka for å snakke om forskjellige temaer som er viktige for å skape større rom for frivilligheten.

- Frivillighet Norge vil gå flere slike gåturer med sentrale politikere i idylliske Arendal. Det gir en fin uformell arena for meningsutveksling og gjensidig forståelse, sier Frivillighet Norges styreleder Sturla Stålsett.

Solberg har vist stor entusiasme overfor frivillig sektor og ga tidligere i sommer uttrykk for hvor avhengig Norge er av frivillig innsats i sitt blogginnlegg Uten de frivillige ville sommeren ikke vært den samme.

-          Frivilligheten er en viktig kraft i Norge. Å gjøre en innsats for andre gir også noe tilbake. Samtidig løfter det samfunnet vårt, skrev statsminister Solberg i blogginnlegget publisert den 23. juli hvor hun også takker de frivillige for sin innsats i sommervarmen.

Regjeringen Solberg tok tidlig initiativ til Frivillighetserklæringen. Regjeringen bidrar også til at det skal bli enklere å bli frivillig i Norge ved å tilrettelegge for at hele frivillig sektor får en ny måte å rekruttere frivillige på gjennom rekruteringsportalen Frivillig.no.

Ingen flere festtaler

Nå ønsker Frivillighet Norge at det skal bli enklere å drive frivillige organisasjoner og at kommunene tar et mye større ansvar for å legge til rette for samhandling mellom kommuner, frivillige organisasjoner og næringslivet lokalt.

- Frivillighet Norge kommer til å utfordre Solberg på hvordan det skal bli enklere og mindre byråkratisk å drive frivillig organisasjon i Norge. Frivilligheten må få gjøre det vi gjør best. Vi vil sette inn mer tid og ressurser på å engasjere enda flere, både som frivillige, medlemmer og deltakere, sier Stålsett.

Det behøves systemer og midler for å få alle kommuner i Norge til å samarbeide bedre med frivilligheten. De fleste kommuner i Norge har ikke en gang oversikt over all den yrende frivilligheten som finnes lokalt.

Behov for kommunal frivillighetspolitikk

Med dagens utfordringer knyttet til folkehelse, integrering og sosiale forskjeller må kommunene tenke nytt. For å skape et aktivt og inkluderende samfunn må sektorer spille på lag. 428 kommuner trenger en frivillighetspolitikk og staten må komme på banen for å bidra til at dette kommer på plass

En samlet frivillighet stiller seg bak De ti frivillighetspolitiske bud, som ble sendt ut til alle landets kommune ved årsskiftet.

- Det er umulig for frivilligheten selv å skape en frivillighetspolitikk i alle landets kommuner. Flere kommuner er i gang med å utvikle sin frivillighetspolitikk, men det er langt igjen. Her trenger vi statens drahjelp. Staten må ta sin del av ansvaret, avslutter Stålsett.

For journalister som ønsker å delta på gåturen med statsminister Solberg og Frivillighet Norges styreleder Stålsett, kontakt politisk rådgiver i Frivillighet Norge Morten Johansen.

Morten Johansen, mortenj@frivillighetnorge.no 924 50 548.