Statsministeren hyllet frivilligheten

Statsminister Erna Solberg hyllet i dag den norske frivilligheten på Frivillighet Norges årsmøte i Oslo.

- Frivilligheten bygger vårt samfunn nedenfra. Frivilligheten er måten vi organiserer samfunnet og livene våre på, sa statsminister Erna Solberg i sin hilsningstale til Frivillighet Norges årsmøte i dag.

Dette er ikke første gang statsministeren utrykker sin støtte og begeistring for den norske frivilligheten. I dette blogginnlegget fra den 23. juli i år kaller Solberg frivilligheten ”en viktig kraft i Norge”.

- Vi er stolte av at statsminister Erna Solberg tar seg fri fra hektiske budsjettforhandlinger for å møte frivilligheten. Frivilligheten er en arena for å bygge tillit, fellesskap og samarbeidsevne. I den tiden vi lever i nå, hvor flere er usikre på hvilken retning samfunnet går, ser vi hvor viktige disse verdiene er for oss alle, sa Frivillighet Norges styreleder Sturla Stålsett.

Dette er tredje gangen Erna Solberg hilser Frivillighet Norges årsmøte som statsminister. Frivillighet Norge er et interessepolitisk samarbeidsforum for hele frivillig sektor med over 300 medlemsorganisasjoner med til sammen over 50.000 lokale lag og foreninger.

Krever momskompensasjon

Årsmøtet behandlet forslag til vedtektsendringer, og resolusjoner om momskompensasjon og behovet for en fri og uavhengig frivillighet. Full momskompensasjon for frivilligheten er Frivillighet Norges hovedkrav.

- Momskompensasjonsordningen har de siste årene blitt dårligere. Neste år ligger det an til at bare 7 av 10 momskroner blir kompensert. Det betyr mindre ressurser til aktiviteter i lag og foreninger over hele landet. Frivilligheten krever en opptrappingsplan til full momskompensasjon, sa Stålsett.

Nye styremedlemmer i Frivillighet Norge

2 faste styremedlemmer og 3 varamedlemmer var på valg. Årsmøtet valgte Eli Ulvestad fra Noregs Ungdomslag, Oddvar Jensen fra Norges Idrettsforbund, Rita Hirsum Lystad fra Norges Musikkorpsforbund, Helge Simonnes fra KNIF og Maren Harlem fra Norges Røde Kors til Frivillighet Norges styre.

Styret i Frivillighet Norge ser etter årsmøtet 2016 slik ut:

Leder Sturla Stålsett (Åpen Folkekirke/Kirkens Bymisjon)

Nestleder Bente Lier (SOS Barnebyer)

Faste styremedlemmer:

Helene Thon (Foreningen for hjertesyke barn)

Martin Ulvestad Østerdal (LNU)

Gunnar Haugsveen (Blindeforbundet)

Oddvar Jensen (Norges Idrettsforbund)

Eli Ulvestad (Noregs Ungdomslag)

Varamedlemmer:

Rita Hirsum Lystad (Norges Musikkorpsforbund)

Helge Simonnes (KNIF, Misjonsalliansen, Normisjon)

Maren Harlem (Røde Kors)

Om de nye styremedlemmene

Eli Ulvestad er blant annet styreleder i Studieforbundet Kultur og Tradisjon. Hun har vært aktiv bidragsyter i å få etablert Kulturalliansen i 2016, som er en paraplyorganisasjon for frivillige organisasjoner innen kulturfeltet.

Oddvar Jensen er andre visepresident i Idrettsstyret og har vært politisk aktiv i Kristelig Folkeparti. Han er utdannet teolog fra Det teologiske menighetsfakultet med doktorgrad fra Universitetet i Oslo.

Rita Hirsum Lystad er president Norges Musikkorps forbund og har lang organisasjonserfaring og har innehatt flere politiske verv. Rita har vært varamedlem i styret i Frivillighet Norge siden årsmøtet 2015.

Helge Simonnes er tidligere redaktør for Vårt Land og erfaring som styreleder for Dagsavisen og Norske Avisers Landsforbund, samt hatt verv i Norsk Presseforbund. Simonnes har i dag ulike engasjement for KNIF.

Maren Harlem er stabssjef i Norges Røde Kors. Harlem har lang erfaring fra Røde Kors som tett medarbeider til generalsekretær og president, og som del av den ledergruppen i Røde Kors.

Kontakt styreleder i Frivillighet Norge Sturla Stålsett på 986 00 461 eller kommunikasjonsrådgiver i Frivillighet Norge Morten Skjæveland på 993 14 677 for mer informasjon.

Frivillighet Norges nye styre (Foto: Birgitte Heneide/Frivillighet Norge)
Styreleder i Frivillighet Norge og statsminister Erna Solberg på Frivillighet Norges årsmøte (Foto: Birgitte Heneide/Frivillighet Norge)